آخرین خبر

  • • حمدرضا سرشار بر سر سفره خدا صدای آشنای دهه شصت و هفتاد میهمان برنامه سر سفره خدا خواهد شد.
  • یکشنبه 28 خردادماه 96

    به گزارش بولتن نیوز از روابط عمومی شبکه کودک سیما، محمد رضا سرشار نویسنده و قصه گوی محبوب قصه های ظهر جمعه در سحرگاه سه شنبه هجدهم رمضان مهمان برنامه سحرگاهی شبکه کودک سیما می شود.

    محمد رضا سرشار در دوران پیش از انقلاب اسلامی و قبل از زندانی شدن توسط رژیم ستم شاهی چهار کتاب داستان تالیف کرد و در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۱۴۰ عنوان کتاب دیگر از وی، در قالب داستان، پژوهش، نقد و مباحث نظری ادبی، به شکل تألیف یا ترجمه برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان منتشر شد.

    آثار سرشار تاکنون، دست کم ۳۶ جایزه را در سطح کشور به خود اختصاص داده و برخی از آنها، در داخل و خارج کشور، به زبان های عربی، ترکی استانبولی، ترکمنی، روسی، انگلیسی و اردو، ترجمه شده‌است.

    علیرغم همه این فعالیتها و کارنامه درخشان ادبی، چیزی که استاد رهگذر را به بخشی از خاطرات مشترک ملت ایران تبدیل کرده است طنین صدای گرم او در ۲۴ سال گویندگی «قصه ظهر جمعه» شبکه سراسری رادیو است. گویی هنوز در میانه آن آهنگ دلنشین و فراموش نشدنی زمزمه می کند:«... و اما راویان آثار و ناقلان اخبار و طوطیان شیرین سخن شکر شکن سربازار معانی این چنین روایت کرده اند که ...

    برنامه سر سفره خدا برنامه سحرگاهی شبکه کودک سیما برای روزه اولی هاست که در حال و هوایی پرنشاط و کوکانه هر شب از ساعت سه بامداد الی چهار و سی دقیقه به صورت زنده تقدیم کودکان ایرانی می گردد.

آخرین کتاب

  • • آخرین اثر محمدرضا سرشار در بازار کتاب/ روایتی جدید از انقلاب اسلامی
  • شناسه خبر: 1416289 سرویس: فرهنگی

    سرشار
    مجموعه «داستان انقلاب» به کوشش محمدرضا سرشار از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

    به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مجموعه‌ «داستان‌ انقلاب» به کوشش محمدرضا سرشار(رهگذر) برای گروه سنی نوجوانان روانه بازار کتاب شد. موضوع داستان‌های این مجموعه که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده، در حوزه انقلاب اسلامی است. نویسنده کوشیده تا با در نظر گرفتن مخاطب امروز و مقتضیات روز، داستان‌هایی را با حال و هوای انقلاب 57 برای نوجوان امروز روایت کند.

    رهگذر که نامش با قصه‌های ظهر جمعه گره خورده، این‌بار گزیده‌ای از بهترین‌ داستان‌های نویسندگان مختلف را در این مجموعه گردآوری کرده است. «نوشته روی دیوار»، «همه گفتند مرگ بر شاه»، «امام می‌آمد»، «به دنبال پدر» و «پای تخته سیاه» عناوین این مجموعه‌اند.

    در این اثر داستان‌هایی از داود غفارزادگان، مجید درخشانی، محمدرضا سرشار، مریم جمشیدی، ابراهیم حسن‌بیگی، محمدرضا بایرامی، مصطفی خرامان، خسرو آقایاری، بهمن پگاه راد و... گردآوری و عرضه شده است.

    در بخش‌هایی از داستان «تفنگ»، نوشته محمدرضا بایرامی به عنوان یکی از داستان‌های مندرج در این اثر می‌خوانیم:

    «نمی‌توانم جلو خودم را بگیرم. لباس‌هایم را می‌پوشم. کلاه کشی‌ام را می‌گذارم سرم. می‌آیم بیرون، و یواشکی می‌افتم دنبالشان. امّا هنوز چیزی نرفته‌اند که نمی‌دانم چطور می‌شود که داداش برمی‌گردد عقب. می‌خواهم خودم را جایی قایم کنم. ولی دیگر دیر شده است. داداش، از همان دور داد می‌زند: «ای ناکس! باز هم که داری زاغ سیاه مرا چوب می‌زنی!»

    این بار، به خلاف همیشه، اصلاً عصبانی نیست. همین هم، بِهِ من جرئت می‌دهد که خودم را برسانم بهشان و بپرسم: «کجا می‌روید؟»

    داداش می‌گوید: «مسجد!»

    می‌پرسم: «مسجد؟! مسجد برای چه؟»

    می‌گوید: «برای تحویل دادنِ اسلحه. امام گفته که هر کسی اسلحه دارد، تحویل بدهد.»


امروز، برگزاری مراسم پایانی پانزدهمین دوره جشنواره قلم زرین قلم زرین ادبیات، در دست نویسندگان متعهد

گروه فرهنگ و هنر: عمده جشنواره‌های فرهنگی و هنری به نسبت تغییر دولت‌ها، سیاست‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرند به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع سیاست جشنواره‌ها با سیاست دولت‌ها گره خورده و «هنرمندترین» افراد، در واقع علاقه‌مند‌ترین آنها به دولت محسوب می‌شود. در این میان جشنواره‌هایی نیز حضور دارند که در عین رعایت انصاف، دوری از دسته‌بندی‌ها و جناح‌گیری‌ها، حرفه‌ای نیز هستند و با سلامت بسیار تلاش دارند تا فرهنگ و هنر این کشور را رونق بخشند. به گزارش «وطن امروز»، یکی از این جشنواره‌ها «جایزه قلم زرین» است که از سال 81 اولین دوره خود را برگزار کرد و اکنون پانزدهمین دوره خود را بدون وقفه برگزار می‌کند. متولی برگزاری این جشنواره «انجمن قلم ایران» است که از سال 78 آغاز به کار کرده و می‌توان آن را فراگیرترین تشکل رسمی بین اهالی قلم دانست که تغییر دولت‌ها، ثبات و انسجام اندیشه آن را متغیر نمی‌سازد.
در پیچ و خم قلم زرین
این جشنواره در ابتدا در 3 بخش «داستان»، «شعر» و «پژوهش و نقد ادبی» شروع به کار کرد اما پس از مدتی 2 بخش «داستان و شعر کودک و نوجوان» هم به این جشنواره افزوده شد. برای هر دوره از جشنواره در میان اعضای انجمن، یک «دبیر» انتخاب می‌شود. هیات مدیره برای داوران هر بخش پیشنهادی ارائه می‌کند و در نهایت 3 داور برای هر کدام از رشته‌ها برگزیده می‌شوند. این افراد از نخبگان ادبیات هستند و لزوما از میان اعضای انجمن انتخاب نمی‌شوند اما «سرداور» این جشنواره از اعضای انجمن قلم است. مجموعه کتاب‌هایی برای داوری در هر دوره از جشنواره انتخاب می‌شوند و اگر داوران به کتابی 2 رأی منفی بدهند آن اثر حذف یا در صورت مثبت بودن به مرحله بعد ارتقای می‌یابد. از میان تمام کتب، حدود 40 کتاب به مرحله نیمه‌نهایی می‌رسد. این آثار توسط همه داوران خوانده شده و با امتیازدهی آنان، حدود 6 اثر به مرحله نهایی می‌رسند و بار دیگر توسط داوران خوانده شده و آثاری که امتیاز بالای 85 داشته باشند به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شوند و اگر نمره‌ای بین 80 تا 85 داشته باشند از آنها تقدیر به عمل می‌آید. در هر رشته صرفا یک اثر به عنوان اثر نهایی انتخاب می‌شود که یا برگزیده بوده یا حائز تقدیر.
جشنواره‌ای به گستره اهل قلم
در این جشنواره تقریبا تمام آثار منتشر شده در سال گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرند. به گفته یوسف قوجق، دبیر پانزدهمین دوره جشنواره، در این دوره برای اینکه کمتر کتابی از قلم بیفتد، علاوه بر فهرست اخذ شده از خانه کتاب و درج متن فراخوان جشنواره در سایت انجمن قلم، نامه‌ای نیز از طریق نمابر، جهت اطلاع به ناشران ارسال شد که بسیاری از آنها، کتاب‌های چاپ 95 خود را به دبیرخانه ارسال کردند. دبیر پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین درباره آمار کتاب‌های چاپ اول در حوزه‌های مورد داوری گفت: طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی خانه کتاب، در سال 1395 در حوزه شعر بزرگسال بیش از 3 هزار و 500 عنوان، در حوزه شعر کودک و نوجوان 884 عنوان، در حوزه داستان بزرگسال 2 هزار و 317 عنوان، در حوزه داستان کودک و نوجوان یکهزار و 837 عنوان و در حوزه نقد و پژوهش ادبی قریب به هزار عنوان کتاب (چاپ اول) منتشر شده است.
همه چیز مهم‌تر از کتاب
مستقل بودن این جشنواره باعث شده است تا قلم زرین همواره با محدودیت بودجه مواجه باشد. به گفته محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم، برای برگزاری نخستین دوره جایزه قلم زرین منبع مالی وجود نداشته و در نهایت نیز با 500 هزار تومان، نخستین دوره قلم زرین برگزار می‌شود و امروز نیز هزینه تمام جوایز به 48 میلیون تومان می‌رسد. رضا اسماعیلی که پیش از این سابقه دبیری 2 دوره از جایزه قلم زرین را داشته است، گفت: این جایزه غیردولتی است و توسط انجمن قلم ایران با امکانات محدود برگزار می‌شود. اگر امکانات بیشتری داشت و می‌توانست گسترش یابد، در این صورت شاید امروز با ابعاد گسترده مادی و معنوی می‌توانستیم آن را برگزار کنیم و به صورت مناسب در استان‌ها نیز برپا شود اما جشنواره روی پای خود ایستاده و همچنان غیر دولتی است که در شکل خود مطلوب است و توانسته بدون وقفه برگزار شود. علی‌اکبر والایی از اهالی هنر و عضو انجمن قلم پیرامون این مساله گفت: در زمانی که دبیر بودم چه شفاهی و چه در بیانیه عنوان کردم جوایزمان هنوز به آن نقطه‌ای که بتواند تناسبی با فعالیت‌های اهل قلم، زحمات و تلاش‌های نویسندگان ایجاد کند، ندارد؛ چرا که در قیاس با بسیاری از جوایز که در کشورمان شاهد هستیم - هم هنری و هم غیرهنری و فرهنگی - بسیار فاصله دارد. یعنی میزان جوایزمان قابل قیاس با اهالی ورزش و سینما نیست. من تأکید داشتم باید حمایت ویژه‌ای از سوی ارشاد و متولیان فرهنگی ایجاد شود تا جوایز ما کمی تغییر کمی و کیفی داشته باشد به گونه‌ای که انگیزه نگارنده آثار فاخر در میان سایر نویسندگان بالا رود.
داورانی که فجری نیستند
یکی از نکات مهم این جشنواره داوری حرفه‌ای و بدون غرض‌ورزی آن است که باعث شده به عنوان جشنواره‌ای حرفه‌ای از آن یاد شود.کامران پارسی‌نژاد نیز در این باره گفت: توجه اصحاب رسانه برای بازگو کردن این رویداد خود بیانگر میزان تأثیر جشنواره است چرا که اخبار رسانه‌ها اغلب به‌روز هستند و خیلی آگاه‌تر از نهادهای متولی در پیگیری امور، این توجه نشان می‌دهد از عقبه کار آگاهند و می‌دانند جایزه قلم زرین‌ جریان‌ساز بوده؛ در عین حال که برگزیدگان جشنواره درست و دقیق انتخاب می‌شوند و جزو معدود جشنواره‌هایی است که دارای سیستم داوری منطقی و قابل دفاع است. من دبیر و سرگروه پژوهش و نقد ادبی بودم، حتی داور بخش داستان نیز بوده‌ام. واقعیت امر اینکه در بطن ماجرا بودم و دیدم که در برپایی جشنواره به نوعی سلامت داوری وجود دارد و داوران بدون اینکه بخواهند تحت تأثیر جریانات باشند آثار را براساس استحکام داوری می‌کنند، حتی گاهی آثار نویسنده‌ای را معرفی کرده‌ایم که شناخته شده نبود. این نشان می‌دهد بدون اینکه به دنبال خط و ربط نویسنده باشیم تنها آثار داوری می‌شوند. هر چند جشنواره قلم زرین به درون‌مایه ارزشی توجه دارد و یکی از معیارهای آن این است آثاری نمره بالا می‌گیرند که جریان‌سازی عنادورزانه نداشته باشند. این درحالی است که بسیاری از جشنواره‌ها نه‌تنها از خط و ربط دولتی خود در داوری‌ها تاثیر می‌پذیرند، بلکه بسیاری از دسته‌بندی‌های درون گروهی نیز در قضاوت‌های داوران اثر می‌گذارد. محمدرضا سرشار جایزه قلم زرین را غیرسیاسی‌ترین، پاک‌ترین و دقیق‌ترین جایزه ادبی کشور تا به امروز دانست. البته یوسف جوجق، دبیر کنونی جشنواره، دست دبیر را برای انتخاب داوران بسته دانسته و بیان کرد: مشکلی که در این جشنواره‌ها دیده می‌شود محدودیت در انتخاب داوران است. براساس آیین‌نامه، داوران حتماً باید از اعضا انتخاب شوند که این از ضعف‌های جشنواره است و دست دبیر را می‌بندد. نکته دوم اینکه زمان بررسی آثار محدود است، اینکه جشنواره‌ای کل کتاب‌های سال قبل را بررسی و رصد می‌کند نیازمند زمان است. 4 ماه زمان نیاز است تا کل کارها خوانده شود. آخرین کتاب‌های سال قبل یعنی 95 باید به دبیرخانه برسد و مراحل داوری ادامه یابد.
تقدیر از آنانی که بعدا قدرشان را می دانیم
از نکات برجسته این جشنواره تقدیر از چهره‌های برتر و ماندگار عرصه قلم است. «مرحوم فرج‌الله سلحشور» و «مرحوم فیروز زنوزی‌جلالی» از جمله صاحب قلمانی بودند که به‌رغم بی‌مهری بسیاری از هم‌صنفان، در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند. امسال نیز از «عباسعلی براتی‌پور» تقدیر خواهد شد.

ارسال نظر