آخرین خبر

  • • جریمه برای کشف حجاب درخودرو
  • دوشنبه 23 شهریورماه 94

    در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس تصویب شد
    تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۰

    سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس از مصوبه این کمیسیون مبنی بر جریمه یکصد هزار تومانی پلیس برای رانندگان مزاحم نوامیس و کشف حجاب در خودرو خبر داد.
    به گزارش جهان، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جلسه امروز کمیسیون، گفت: در جلسه امروز کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس برای بررسی طرح عفاف و حجاب، ۲ ماده این طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

    وی افزود: طبق ماده یک طرح عفاف و حجاب، رانندگان یا سرنشینان وسیله نقلیه‌ای که اقدام به کشف حجاب و روزه‌خواری و یا رانندگانی که مزاحمت‌هایی را برای نوامیس مردم ایجاد می‌کنند و یا حرکات غیر متعارف خلاف عفت عمومی از خودشان بروز می‌دهند، متخلف محسوب شده و مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند با آنها برخورد کنند.

    سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس در همین زمینه تصریح کرد: براساس ماده یک طرح عفاف و حجاب، مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند با آن دسته از رانندگانی که برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد کرده و یا در خودروی خود اقدام به کشف حجاب و یا در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به روزه‌خواری می‌کنند، برخورد کرده و جریمه ۱۰۰ هزار تومانی برای آنها لحاظ کنند.

    حجت‌الاسلام پژمان‌فر ادامه داد: البته برای این دسته از رانندگان متخلف، علاوه بر جریمه یکصد هزار تومانی، در صورت تکرار این تخلفات ۱۰ نمره منفی، طبق موضوع ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز لحاظ شده و وسیله نقلیه آنها نیز به مدت ۷۲ ساعت توقیف خواهد شد.

    وی در پایان به ماده ۲ طرح عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: براساس ماده ۲ این طرح، دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل تمامی کارکنان دولت می‌شود، در صورت ارتکاب به تخلف مندرج در بند ۲۰ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، مشمول طرح عفاف و حجاب، توبیخ کتبی و درج در پرونده استخدامی شده و باید در مورد شخص متخلف تصمیم‌گیری شود؛ البته در صورت تکرار تخلف، به کسر حقوق فوق‌العاده شغل و یا عناوین مشابه و کسر یک سوم از حقوق یک ماه محکوم می‌شوند.

آخرین کتاب

  • • سرشار تکذیب کرد
  • فرهنگ > ادبیات - محمدرضا سرشار می‌گوید آنچه از قول او در جلسه نقد و بررسی رمان «ملکان عذاب» منتشر شده، تنها بخش ناچیزی از سخنان او بوده است.
    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نویسنده در تماس با خبرآنلاین، درباره آن جلسه گفت: «تنها خبر واقعی از جلسه مذکور که توسط ایسنا منتشر شده ـ که آن هم گزارش فشرده‌ای از یک نقد دو ساعته است ــ ۱۴۲۷ کلمه است. خبر منتشره توسط خبرآنلاین، فقط ۳۵۹ کلمه (یعنی حدود یک چهارم گزارش فشرده ایسنا) است. حال بنگرید وقتی خبری دو بار ـ آن هم این قدر زیاد ـ تلخیص و دو بار «بازنویسی» شود دیگر چه از آن باقی می‌ماند؟»

    او همچنین درباره اظهارات خود مبنی بر واگذاری جایزه به انجمن قلم و نقد سیاست‌های وزارت ارشاد به جای نقد کتاب نیز گفت: «در این جلسه دو ساعته عمدتا به نقد ادبی «ملکان عذاب» اختصاص داشت و در حاشیه و به ضرورت آن هم فقط در حدود چند دقیقه به انتقاد از دواری داوران جایزه جلال آل احمد و بنیاد ادبیات داستانی به عنوان برگزارکننده این جایزه از سوی وزارت ارشاد پرداخته شد.»

    او همچنین به کار بردن تعابیری چون «اگر راست می‌گویید»، «بسیار ضعیف»، «بی سواد» و «غلط»را که از سوی او نقل شده، نادرست خوانده است.

خواندني‌هاي وب


یادداشت/ از نتایج شعر انقلاب


بی شک دکتر سنگری با این تعریف از شعر و شاعر انقلابی، دروازه ای جدید برای پرداختن به شاعرانی که مستقیم مدح نکرده اند و معتقد به بیان اهداف انقلاب به صورت درونه متن و ریشه ای هستند پدرانه برخورد کرده و معلم وار به آن پرداخته است.

خبرگزاری فارس: از نتایج شعر انقلاب

خبرگزاری فارس- گروه ادبیات انقلاب اسلامی: «از نتایج سحر» عنوان کتابی به قلم محمد رضا سنگری، پیرامون تعریف چیستی، ویژگی ها و ابعاد شعر انقلاب اسلامی است. نام این کتاب برگرفته از بیت «باش تا صبح دولتت بدمد/ کاین هنوز از نتایج سحر است» می باشد و در 413 صفحه از درگاه انتشارات سوره مهر قابل رویت است.

مساله فاصله گرفتن فضاهای دانشگاهی و آکادمیک با شعر ها و نظریاتی که در جلسات آزاد و فرهنگسرایی خلق می شود، علی رغم تلاش های بسیار، هنوز زیاد است و به چشم می خورد. شاید یکی از دستاورد های " کتاب از نتایج سحر " توجه به همین امر باشد و دکتر محمدرضا سنگری در کنار مساله شعر انقلاب به عنوان معلم ادبیات در دانشگاه، تلاش برای پر کردن این فاصله داشته باشد . وی در این کتاب، تعریفی جامع از شعر انقلاب اسلامی ارائه می دهد و معتقد است: شعر انقلاب با ویژگی های محتوایی و درون مایه ای خویش شناخته می شود.  شعر انقلاب را با چهار ویژگی می شناسد که شامل:

- شعر باشد، ویژگی های اصولی و اساسی و عناصر شعری را دارا باشد.

- نمودها و نمادهای انقلاب اسلامی در آن باشد.

- ارزش ها و هنجارهای اسلامی در آن باشد.

- در عصر انقلاب اسلامی سروده شده باشد.(صفحه 26)

پس از آن با توجه به تعریف ویژگی های شعر انقلاب اسلامی به این سوال می رسد که شاعر انقلاب اسلامی کیست؟ و دو مقوله «شاعر عصر انقلاب»  و «شاعر انقلاب» را از یکدیگر تفکیک می کند. وی معتقد است «شاعر انقلاب را نباید شاعری انگاشت که فقط در وصف انقلاب و  ارزش ها و باورها و موضوعات انقلاب شعر می گوید و به اصطلاح شعر او انقلابی باشد. شاعر انقلاب هر چند در زمینه های اجتماعی، عاطفی، عاشقانه، عارفانه، طنز و فلسفی و... شعر بگوید می توان با دقت و ژرف کاوی در شعرش، او را با دیگر  شاعران تفکیک کرد.  زیرا جهان بینی، نگرش و بینش شاعر انقلاب در همه سروده هایش قابل رصد است و ژرف ساخت شعر او، آیینه و ترجمان  باورهای اوست . هر چند مستقیم از مضامین انقلاب اسلامی سخن نگوید اما صاحب نظران و نقادان ادبی بر دانش نشانه شناسی می توانند نشانه هایی را در شعرش صید کنند، که گواه شاعر انقلاب بودن او باشد. »

بی شک دکتر سنگری با این تعریف از شعر و شاعر انقلابی، دروازه ای جدید برای پرداختن به شاعرانی که مستقیم مدح نکرده اند و معتقد به بیان اهداف انقلاب به صورت درونه متن و ریشه ای هستند پدرانه برخورد کرده و معلم وار به آن پرداخته است.  این نگاه علاوه بر نزدیکی فضای شاعران جوان تر به اساتیدی چون خود دکتر سنگری پتانسیل آن را دارد تا به اختلاف های گروه های خُرد  ادبی نیز  پایان دهد(هر چند محدود ). البته اگر طرفین، دکتر سنگری را به عنوان بزرگ ادبیات و محققی توانمند بپذیرند. و از آنجایی که از کتاب های علمی و تخصصی دانشگاهی محسوب می شود، معرفی نامه ای از شاعران قشرهای متفاوت به محیط آکادمیک نیز هست.

دکتر محمد رضا سنگری در کتاب «از نتایج سحر» کوتاه به تحلیل های آماری پرداخته و با بررسی معدل سنی یازده شاعر شاخص در سال 1357 نتیجه می گیرد که این شاعران در هنگام چاپ کتاب اول خود میانگین سنی 30 سال را دارند . سنگری معتقد است هم اکنون نیز نسل سوم شعری انقلاب، به همان معدل سنی نسل اول نزدیک است. البته در این بررسی ها تنها، جدول نمونه ی نسل اول را می آورد و از جدول سنی نسل سوم خبری نیست . در اینجا سوال مطرح می شود که آیا قیاس در یک کار علمی و پژوهشی نیاز به بررسی نمونه های دو طرف دارد ؟ و اگر دارد چرا جدول نمونه دیگر (نسل سوم )به چاپ نرسیده است؟ البته که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثلا: محقق تنها بر شاعران دوران خود شناخت  دارد و یا آوردن نام  از شاعران نسل سوم، ( خصوصا شعر سپید ) حاشیه ساز بوده است و وی  ترجیح داده است به صورت کلی از آن بگذرد و دلایل زیاد دیگری که . . .

نکته دیگر آنکه اگر ما مخاطب جدی شعر امروز باشیم و در فضاهای گوناگون ادبیاتی قدم زده باشیم، به راحتی می توانیم دریابیم  که در بخش های دیگر کتاب نمونه های ذکر شده (شاعران جوان) بسیار اندک است. به نحوی جوان بودن با توجه به سن بالای محقق در نظر گرفته شده است و آثار نسل سوم به ندرت دیده می شوند. حتی نمونه شعرهایی که در کتاب آمده است از شاعرانی که به طور مستقیم به مساله انقلاب اسلامی پرداخته شده اند می باشد، در صورتی که دکتر سنگری در تعریف شعر انقلاب معتقد بود " هرچند مستقیم از مضامین و مسائل انقلاب اسلامی سخن نگویند اما صاحب نظران و منتقدان ادبی مبتنی بر دانش نشانه شناسی می توانند نشانه هایی را در شعر او صید کنند که گواه شاعر انقلاب بودن شاعر باشد ".

در پایان گفتنی است که این دفتر از جمله کتاب های ادبیات انقلاب اسلامی است که پیش از این جای خالی اش حس می شد. و اگر نقد شاگردگونه ام را آورده ام، تنها از آن جهت است که دکتر سنگری از معدود شاعران و محققانی است که به نظرات جوانان احترام می گذارد و به آن فکر می کند . پس انتظار دوری نیست در جامعه ای که کتاب های متعدد شعر سپید به چاپ رسیده است و بسیار شاعران سپید جوان در فضای انقلاب و شعر مذهبی تنفس می کنند ما نیاز به نمونه هایی از این جنس داشته باشیم تا بتوانیم صدای شعر سپید موافق با ادبیات انقلاب اسلامی امروز را در محیط های دانشگاهی نیز  شنود کنیم  .

یادداشت : مجید سعدآبادی

انتهای پیام/و

ارسال نظر