آخرین خبر

  • • بیانیه جامعه روحانیت مبارز به مناسبت روز جهانی قدس: باید از همه ظرفیتها برای نابودی صهیونیسم استفاده کرد
  • پنجشنبه 18 تیرماه 94

    به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس،‌ جامعه روحانیت مبارز تهران در آستانه روز جهانی قدس بیانیه‌ای صادر کرد.

    متن این بیانیه به این شرح است:

    وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُم بِأَیَّامِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ

    ملت بیداردل ایران اسلامی!

    انقلاب اسلامی ما، پدیده ای بی نظیر در سپهر تحولات سیاسی قرن بود که با احیای آرمان استکبارستیزی، نور امیدی در دل مستضعفان جهان برافروخت. انقلاب اسلامی، آزادی قدس را از اهداف فراملی اش نامید و انتخاب «روز جهانی قدس» از سوی امید مستضعفان جهان، نشان داد که اندیشه استکبارستیزی، خود را محدود به خاک ایران نمی داند.

    فریاد برائت ملت مسلمان ایران بر سر صهیونیسم جهانی، تفکری نوین را در سرزمین های اشغالی زنده کرد و با تشویق مبارزان به حضور ظفرمندانه در صحنه های نبرد، نخستین بارقه های انتفاضه را شعله ور ساخت. در پی همین تأثیر شگرف است که می یبنیم امروز شراره های خشم فلسطین، دامن جنایت کاران را فرا گرفته و آنان را به حیرت افکنده است. امام راحل به ما آموخت که نظام صهیونیستی، وصله ناجوری بر قامت دنیاست و با زر و زور و تزویر به جهان اسلام تحمیل شده است. روز قدس، روز ابراز خشم از این سه چهره است. پس مراسم این روز، آیینی تشریفاتی نیست؛ روزی است که تمام مظاهر صهیونیسم ـ اسرائیلی و غیراسرائیلی ـ از سوی ملت های مسلمان لعن و نفرین می شود.

    ملت ما همیشه با قدس زیسته و نگهبان قداستش بوده است. قدس، نه فقط تاریخ، بلکه جغرافیای عشق ما، تاریخ جانبازی ما و محراب نمازهای خونین ماست. این روز گرامی برای ما تداوم قهرمانانه راه امام خمینی (ره) در سایه رهبری‌های حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و دستمایه عزت و بازگرداندن عظمت به اردوگاه مسلمانان است. این پیروزی، به فرموده قرآن کریم، ثمره مجاهده، پایداری و صبوری در راه است: «ولنبلونکم حتی نعلم المجاهدین منکم و الصابرین».

    پیر بیدار انقلاب، روز قدس را بر بلندای تاریخ به یادگار گذاشت تا جهان از ستمی که بر ملت فلسطین روا می کنند، غافل نماند. مسلمانان باورمند جهان و، در طلیعه آنان، ملت عزیز ما، در روز جهانی قدس، با قلبی لبریز از عطر جانبخش بهار قرآن و سرشار از فیض ضیافت حضرت حق، این روز را به نمایشگاه اقتدار و عظمت مسلمانان تبدیل می کند و بیزاری از استکبار و همبستگی و همدلی را فریاد می زند. حضور روزه داران، مانند همیشه، به جهان و خائنان به آرمان های فلسطین خواهد فهماند که امت اسلام، هرگز از اصولش ـ که آزادی

    فلسطین سرسلسله آنهاست ـ دست نخواهند کشید؛ به آنان خواهد فهماند که فلسطین،اولویت اول در استراتژی جهان اسلام است.

    پاسداشت روز جهانی قدس این پیام را به جهان می دهد که صهیونیسم غاصب، اگرچه جغرافیای کوچکی را اشغال کرده است، اما اندیشه های مسموم سردمدارانش، در پی تفکر از نیل تا فرات، پهنای همه کشورهای اسلامی را نشانه رفته است و این امر، هشیاری رهبران فکری، سیاسی و نظامی کشورهای مسلمان را می طلبد. پیام روز قدس به اندیشه سازشکاری، استمرار پایداری است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ». امروز صهیونیسم، بین دولت های مسلمان آتش دشمنی و مخالفت بر می افروزد تا مشغول برادرکشی شده، اندیشه سرزمین های اشغالی را از خود دور کنند تا رشد سیاسی، که در سایه وحدت ممکن است، برایشان مقدور نباشد. آنچه امروزه بر سر مظلومان سوریه و یمن و عراق می رود، نتیجه همین ناهشیاری است.

    جامعه روحانیت مبارز، سرشناسان و صاحب نفوذان جهان اسلام را دعوت می کند تا تمام ظرفیت های مادی و معنوی خود برای محکومیت صهیونیسم به کار گیرند و با ایجاد فضای گفتمانی، رژیم غاصب صهیونیسم را وادار به توقف کنند. پدیده شوم صهیونیسم، محصول مشترک عناصر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی استکبار جهانی است. به همین دلیل برای مبارزه با آن باید تمام استعداد و ظرفیت خود را به کار بگیریم. از مجامع بین المللی نیز انتظار داریم جنایتکاران کودک کش اسرائیلی را، به دلیل زیر پا گذاشتن بدیهی ترین حقوق انسانی، فوراً تعقیب و محاکمه کنند. بی تردید ملت قدرشناس و آگاه ما در روز قدس امسال نیز، چنان سال های پیشین، حضوری مثال زدنی از خود به نمایش خواهد گذاشت و پایمردی و ولایت پذیری خود را دوباره و صدچندان به اثبات خواهد رساند. به امید پیروزی حق و رسوایی باطل. اللهه انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


ویژگی‌های شخصیتی مرحوم محدث

ارسال به دوستان
در مراسم رونمایی از کتاب هدیه‌ای برای تو مطرح شد
ویژگی‌های شخصیتی مرحوم محدث/ فردی که با عمل صالح، ایمان خود را تحکیم کرد

در مراسم رونمایی از کتاب «هدیه‌ای برای تو» از مجموعه کتاب‌های آموزگاران مدرسه عشق علاوه بر ویژگی‌های شخصیتی مرحوم سیدهادی محدث مطالبی درباره ولایت مداری و ایمان این استاد اخلاق مطرح شد.

خبرگزاری فارس: ویژگی‌های شخصیتی مرحوم محدث/ فردی که با عمل صالح، ایمان خود را تحکیم کرد

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «هدیه‌ای برای تو» از مجموعه کتاب‌های آموزگاران مدرسه عشق، شب گذشته 13 تیرماه  با حضور محمدحسین صفّار هرندی وزیر اسبق ارشاد، آیت‌اللهی مدیر مؤسسه فرهنگی‌ـآموزشی هدایت میزان و از شاگردان مرحوم سیدهادی محدّث، فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش، محمدعلی خواجه پیری استاد پیشکسوت قرآن و از شاگردان سیدهادی محدث و جمعی از فعالان عرصه‌های فرهنگی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

 

در ابتدای این مراسم آیت‌اللهی مدیر مؤسسه فرهنگی‌ـآموزشی هدایت میزان با بیان اینکه در بنیادهای خصوصی شاید هیچ‌کس به اندازه معلمان در تحول‌آفرینی و شکل‌گیری شخصیت معنوی افراد نقش نداشته باشد، اظهار داشت: معلمان نقشی پنهان و غیرمعمول را در کلاس ایفا می‌کنند و ذره ذره جان خود را برای شکل‌گیری معنویت،‌ ارتقاء علم و دانش و همچنین توجه به تقوای الهی در دل دانش‌آموزان فدا می‌کنند.

آشنایی با ابعاد شخصیت‌های معنوی در «آموزگاران مدرسه عشق»

وی با بیان اینکه استفاده از معنویات در فرهنگ جوامع موجب توسعه فرهنگ دینی و داشتن جامعه‌ای پرشکوه از معنویات می‌شود، افزود: معلمان برای اینکه جلوه‌های زیبایی را نشان دهند دوران پر ملامتی را سپری می‌کنند. بر همین اساس مؤسسه آموزشی ـ فرهنگی هدایت میزان وظیفه خود می‌داند که این ذخیره‌های بزرگ فکری و معنوی را برای جامعه جلوه‌گر کند.

 

 

آیت‌اللهی با اشاره به لزوم معرفی اساتید و معلمان معنوی خاطرنشان کرد: ما برای مشخص کردن مسیر معلمان کوشا و معنوی کشورمان مجموعه‌ای به نام آموزگاران مدرسه عشق تهیه کرده‌ایم که این مجموعه ما را با تاریخ پر افتخار آموزش و پرورش و همچنین ابعاد وجود شخصیت‌هایی که در تاریخ معنوی کشورمان نقش داشتند آشنا می‌کند.

مدیر مؤسسه آموزشی ـ فرهنگی هدایت میزان با بیان اینکه تاکنون 5 مجّلد از مجموعه آموزگاران مدرسه عشق وارد بازار شده است، گفت: آخرین جلد از این مجموعه درخصوص استاد بزرگوار مرحوم سیدهادی محدث است که حق بزرگی بر گردن ما و جامعه فرهنگی کشور دارد که امیدواریم این مجموعه بتواند در معرفی معلمان اخلاق و قرآن موفق عمل کند.

وی با اشاره به خاطرات خود از استاد مرحوم سیدهادی محدث افزود: در دوران تحصیل از اساتید بسیاری استفاده کردم، اما هیچ‌کدام مثل مرحوم محدث در قرآنی کردن زندگی من تأثیرگذار نبود. من در کلاس هشتم همراه با ایشان تمام سوره مبارکه آل عمران را آموختم و همان موجب شد دریچه‌ای به سوی معرفت به قرآن کریم بر رویم گشوده شود.

آیت‌اللهی با بیان اینکه مرحوم محدث با تمام وجود برای قرآنی کردن دانش‌آموزان تلاش می‌کرد، گفت: امیدوارم این مجموعه بتواند در معرفی اساتید به ظاهر گمنامی که کارهای بزرگی برای فرهنگ این مرز و بوم داشته‌اند نقش مؤثر ایفا کند.

مرحوم محدث به فهم دروس تأکید داشت

در ادامه خواجه پیری استاد پیشکسوت قرآن و یکی از شاگردان مرحوم محدث با بیان خاطراتی از این معلم اخلاق اظهار داشت: 50 سال قبل من در کلاس اول با مرحوم محدث آشنا شدم. ایشان ناظم ما بود که سال سوم دبیرستان نیز علاوه بر ناظم دبیر شیمی هم شدند. ما از این استاد اخلاق خاطرات بسیاری داریم که هر کدام از آنها ابعادی از شخصیت وی را برای ما نمایان کرد.

وی با بیان اینکه سال سوم دبیرستان بُعد دیگری از شخصیت مرحوم محدث را شناختم، گفت: ایشان مسئول جلسه صحیفه سجادیه ما خارج از مدرسه بود. در کلاس‌ها همواره تلاش می‌کرد آنچه را که می‌آموزم به خوبی درک کرده باشیم تا بتوانیم از آن در زندگی خود بهره بگیریم. این از بزرگ‌ترین درس‌های ایشان به من بود.

خواجه پیری با اشاره به اینکه تنوع رفتار و برخوردهای مرحوم محدث نمونه بارزی از فرهنگ قرآنی را به ما می‌آموخت، افزود: در دوران کودکی با همه شیطنت‌های ما کنار می‌آمد و سعی می‌کرد ما لحظات خوشی را در کنار ایشان سپری کنیم. با وجود همه اذیت‌هایی که ما در کلاس می‌کردیم هیچ‌گاه از ایشان یک مورد منفی یا بداخلاقی ندیدیم.

 

سپس صفار هرندی وزیر اسبق ارشاد و یکی از شاگردان مرحوم محدث ضمن تقدیر از بانیان این مراسم، گفت: از همه افرادی که برای برگزاری این مراسم باشکوه تلاش کردند از جمله مؤسسه هدایت میزان، بنیاد خاتم اوصیا، مصلای تهران، شاگردان و خانواده استاد محدث و به‌ویژه مقام معظم رهبری که با متن زیبایی که در حاشیه کتاب هدیه‌ای برای تو نوشته‌اند اسباب برپایی این نشست صمیمانه را فراهم کردند، سپاسگزاریم.

مرحوم محدث با عمل صالح، ایمان خود را تحکیم کردند

وی با بیان اینکه سابقه آشنایی من با مرحوم محدث به دوران مدرسه بازمی‌گردد، اظهار داشت: در سال‌های نخست آشنایی من با ایشان مرحوم محدث، معلم شیمی و پس از آن معلم قرآن ما بودند. پس از آن نیز ما در جلسات صحیفه سجادیه و جامعه کبیره شاگردی این استاد اخلاق را می‌کردیم. در این دوران ما درکنار آموزش‌های مختلف درس ولایت‌مداری، محبت به قرآن و اهل بیت را نیز آموختیم.

صفار هرندی با اشاره به اینکه آنچه محبت مرحوم محدث را در جان‌مان نهادینه و ماندگار کرد، ایمان واقعی ایشان بود، گفت: مرحوم محدث با عمل صالح و تقوای الهی ایمان خود را تحکیم کرده بودند. ایشان حضوری مؤثر و سنجیده در حکمیّت قرآن داشتند و کاری را بنا نهادند که موجب تحکیم خانواده اسلامی شد.

وی با بیان اینکه استاد محدث مؤسس و بنیان‌گذار تدریس درک مفاهیم قرآن به سبکی آسان و امروزی بود، گفت: ایشان اصلی‌ترین بانی تشکیلاتی به نام انجمن اسلامی معلمان بود. در آن زمان برای آنچه خدا در نظر و به آن تأکید داشت تلاش می‌کرد و اجازه نمی‌داد افرادی برای منحرف کردن اسلام فعالیت‌های انقلابی را به نفع جریانی خاص پیش ببرند.

 

 

صفار هرندی با اشاره به اینکه مرحوم محدث اصرار داشت بگوید مسیر گشوده شده‌ای به نام ولایت با پایان ظاهری امام تمام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تعابیر مقام معظم رهبری درباره ایشان به حق شایسته بود. رهبر معظم انقلاب ایشان را فردی متعهد، ‌پرکار، بی‌تظاهر، بی‌هیاهو عنوان کردند که تمامی اینها از ویژگی‌های استاد محدث بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم خداوند همواره ما را در راه حق هدایت کرده و از تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع) محروم نکند.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان از کتاب هدیه‌ای برای تو نوشته شریف رضویان رونمایی شد.

 

 

به گزارش فارس، کتاب «هدیه‌ای برای تو» با موضوع معرفی استاد فقید، سید هادی محدث که مزین به تقریظ مقام معظم رهبری است.

مرحوم سید هادی محدث معلمی شریف بود که عمر با برکت خود را در راه آموزش و ترویج مفاهیم قرآن صرف کرد و در این راه کتاب‌هایی ارزشمند تألیف و شاگردان گرانقدر بسیاری تربیت کرد. مقام معظم رهبری در بخشی از تقریظ زیبا و محبت آمیز خویش بر این کتاب، مرحوم محدث را «چهره‌ای نورانی اما بی‌هیاهو و بی‌تظاهر» توصیف  کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر