آخرین خبر

  • • در اختتاميه سيزدهمين جشنواره قلم زرين اهالي قلم از «فرج الله سلحشور» تقدير كردند
  • سه شنبه 16 تیرماه 94

    مراسم اختتاميه سيزدهمين جايزه ادبي قلم زرين، با تقدير از «فرج الله سلحشور» برگزار شد.
    سرويس ادب و هنر-در اين مراسم که به مناسبت 14 تير، روز قلم و توسط انجمن قلم ايران يکشنبه شب در حوزه هنري برگزار شد، غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، محمدرضا سرشار رئيس انجمن قلم ايران، لاله افتخاري نماينده مجلس، مجتبي رحماندوست نماينده مجلس، جمال شورجه کارگردان سينما و تلويزيون، محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري، محسن پرويز نايب رئيس انجمن قلم و ميثم نيلي مدير عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي حضور داشتند.
    در اختتاميه جايزه ادبي قلم زرين، علاوه بر معرفي برترين آثار ادبي سال، از کارگردان سريال هاي «يوسف پيامبر» و «اصحاب کهف» (مردان آنجلس) هم به خاطر تلاش در عرصه فيلمسازي اسلامي تقدير شد.
    دکتر غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، با اشاره به وضع سينما پيش از انقلاب اسلامي گفت: سينما قبل از انقلاب براي خانواده هاي متدين يک کابوس بود.
    وي با مرور برخي از اتفاقات پيرامون شکل گيري سازمان صداوسيما در ابتداي انقلاب، از ساخت فيلم و سريال درباره داستان حضرت يوسف به عنوان يک آرزو ياد کرد و اظهار داشت: وقتي سريال «يوسف پيامبر» را مي ديدم، مکرر ياد آرزوي سال 58 مي افتادم و خدا را شکر مي کردم. چرا که يک اثر فاخر در مقياس فيلم هاي درجه يک دنيا عرضه شد و بسيار جذاب است. کما اينکه برخي از افراد از توجه به اين مجموعه عصباني بودند و ايرادات فردي را مطرح مي کردند ولي انصاف اين است که آن کار موثر بود و تاثيرات آن فيلم هاي فاخر را نبايد در کوتاه مدت جست وجو کرد زيرا اينها در وجدان عمومي تاثيراتي مي گذارد که در درازمدت اثرش ظاهر مي شود.
    وي ضمن اشاره به حضور فرج الله سلحشور در مجلس هشتم، گفت: روزي در زمان مجلس هشتم آقاي سلحشور به کميسيون مجلس آمد و آنجا مطرح کرد که اين سريال در تاجيکستان وقتي که پخش مي شود خيابان ها همزمان با پخش سريال خلوت مي شوند و بعدا گفتند که فراواني نام يوسف در ميان نوزادان در آن مدت افزايش يافته بود. من اميدوارم ايشان فکرهايش را عملي کند و کارش هم الگو باشد.
    در ادامه، محمدرضا سرشار هم گزارشي از اقدامات و برنامه هاي انجمن قلم، ازجمله تلاش براي به تصويب رساندن قانون به رسميت شناختن شاعري و نويسندگي به عنوان يک شغل و صنف ارائه داد.
    وي همچنين درباره سلحشور گفت: او مردي با استقامت در راه عقيده خود است. اين برادر پنجاه و هفتي که از مسلماني و انقلابي بودن خود پشيمان نيست و به آن افتخار مي کند، کسي است که به وسيله آثار زيبا و فاخرش در عرصه هاي مختلف بي هيچ ترديد توانسته دل هاي بسياري را به اسلام و انقلاب متمايل کند. بزرگواري که به هر دليل از سوي مسئولان و اهالي هنر آن طور که بايد از وي قدرداني نشده است.
    جمال شورجه کارگردان و تهيه کننده سينما نيز اظهار داشت: فرج الله سلحشور علمدار سينما و تلويزيون ايران با تمام باورهايش يک مثنوي حرف دارد. او همين است که هست، پشت و رو ندارد، ظاهر و باطنش همين است. با اندک مرثيه اشکش جاري مي شود. او غيرت دارد و باورمند است.
    در ادامه از سوي مجمع ناشران انقلاب اسلامي، حوزه هنري، سازمان صدا و سيما و انجمن قلم ايران از سلحشور تقدير شد.
    فرج الله سلحشور در آئين تقدير از خود گفت: آرزوي من ايجاد سينماي اسلامي است؛ يعني همان چيزي که در آيه پاياني سوره يوسف درباره اش گفتم. همه ما معتقديم که قصه هاي واقعي مذهبي، سادگي و لطافت خاص خودشان را دارند و مي توانند براي همه ما درس عبرت باشند. با آن قصه ها مي توانيم بدون اينکه از کسي اسم ببريم، افشاگري کنيم.
    وي تصريح کرد: من آرزو دارم که در جريان فيلم و سريال سازي اسلامي، اثري مانند حضرت موسي (ع) را بسازم افزود: از آقاي مومني، رياست حوزه هنري هم مي خواهم بچه هاي سينماگري که به دنبال سينماي اسلامي رفته اند را در اينجا جمع کند، حرف هايشان را بشنود و به فعاليت آنها کمک کند.
    در اين مراسم همچنين آثار برگزيده معرفي شدند. براساس اين گزارش کتاب «مفتون و فيروزه» نوشته سعيد تشکري به عنوان اثر برگزيده سيزدهمين جايزه قلم زرين معرفي شد. در بخش داستان کوتاه کتاب گل هاي کاغذي نوشته محمدعلي گوديني مورد تقدير قرار گرفت.در بخش شعر بزرگسال کتاب «واژه هاي وحشي» سروده حامد حسين خاني ديگر تقديري اين جايزه بود.در بخش شعر کودک و نوجوان دو مجموعه «بوسه خيس» شکوه قاسم نيا در بخش خردسال و «دم گربه ها را بکش» سروده طيبه شاماني در بخش شعر کودک تقدير شدند.در بخش نقد و پژوهش از کتاب «نتايج سفر» نوشته محمدرضا سنگري با اهداي 4 سکه به تقديري ها تجليل شد. در ادامه اين مراسم در بخش شعر بزرگسال کتاب «دلواپسي هاي اويس»، «غروب پا به ماه» «طعم سکه هاي روحم» تقدير و تجليل شدند و در بخش شعر و نوجوان کتاب «هزارتا ني ني»، «سه ميهمان عزيزي»، «خوردني»، «تولد غارغارک» تقدير شدند. و در بخش داستان بزرگسال «روزه دار تفنگ»، «محاکمه آفتاب»، «هيرو» و «خنده زار» از ديگر تقديري هاي اين مراسم بودند.براساس اين گزارش در بخش داستان کودک و نوجوان کتاب «مادر بزرگ جادويي»، «نشان لبخند»، «مگر من چند نفرم» و «سي روز با پيامبر از تولد تا خانه عمو» تقدير شدند و در بخش پژوهش نيز از کتاب «بانگ در بانگ» تقدير به عمل آمد.


    روزنامه كيهان، شماره 21101 به تاريخ 16/4/94، صفحه 3 (اخبار كشور)

آخرين نظرات خوانندگان

  • مدیر: درود و رحمت خدا بر شما آقای یزدیان عزیز! ادامه
  • يوسف يزديان وشاره: درود خداوند بر جناب استاد سرشار كه منشاء خيرات و ادامه

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


شورجه درمراسم تجلیل انجمن قلم ایران از سلحشور: سلحشور پرچمدار سینمای قرآنی است

جمال شورجه

جمال شورجه در مراسم اختتامیه جایزه قلم زرین از فرج‌الله سلحشور به عنوان هنرمندی که هنر را برای دینش می‌خواهد، یاد کرد و گفت: او پرچمدار سینمای قرآنی است.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جایزه قلم زرین و تجلیل از فرج‌الله سلحشور شب گذشته در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.
سلحشور به جایی متصلمان کرد که بادها نلغزاندمان
در این مراسم منصور براهینی از دوستان فرج‌الله سلحشور در سخنانی با اشاره به آشنایی خود با وی در سال ۱۳۵۹، گفت: وقتی به ایام گذشته نگاه می‌کنم و به شرایطی می‌اندیشم که بادهای زمانه ما را به این سو و آن سو می‌برد، خوشحالم که به افرادی مانند سلحشور برمی‌خورم که استوار، محکم و پابرجا به روی ایمان خود ایستادند و راهشان را ادامه دادند. وقتی که آن شعرخوانی‌های نخستین آقای سلحشور در ذهنم می‌گذرد به یاد می‌آورم که این انقلاب درواقع صدای او بود و او بود که قدمی از راهی که برای خود ترسیم کرده بود، به سمت دیگری نرفت و محکم ایستاد و حسرت می‌خورم به زندگی خودم و کسانی که با بادهایی به این سو و آن سو رفتند.
وی همچنین گفت: در آخرین فعالیت‌هایی که او برای ساخت پروژه موسی کلیم‌الله انجام داده، در کنار او بودم و می‌توانم بگویم او ما را به جایی وصل کرده است که باد به سمتی نبردمان. برای من آقای سلحشور مظهر ایستادگی و استحکامی است که پشتوانه‌اش ایمان است.
امیدواری سرشار به تحقق وعده معاونت فرهنگی
در ادامه این مراسم محمدرضا سرشار رئیس انجمن قلم زرین نیز در سخنانی ضمن خیرمقدم، اظهار داشت: خوشحالم که توفیق داریم در این ماه مبارک برای سیزدهمین سال جشن روز قلم و جایزه زرین را برگزار می‌کنیم؛ روزی که به اندازه‌ای جای خود را در داخل و خارج از کشور باز کرده که حتی آنانی که با نظام ما سر خوشی چندانی ندارند هم درباره آن قلم می‌زنند.
وی ادامه داد: انجمن قلم ایران تشکلی فراگیر است که داستان‌نویسان، منتقدان و فعالان اهل قلم در شاخه‌های علوم انسانی را دربر می‌گیرد و به هیچ گروه و تشکلی اعم از داخلی و خارجی وابسته نیست. درآمدی جز حق عضویت ناچیز اعضا ندارد و از طریق همین فعالیت‌های فرهنگی توانسته روی پای خود بایستد.
سرشار افزود: جایزه قلم زرین تا دوره قبل همواره از کمک‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برخوردار بود. اما در این دوره تنها وعده‌اش داده شده و امیدواریم که کمک‌ها نیز در نهایت برسد.
رئیس انجمن قلم ایران در ادامه به برخی از فعالیت‌های انجمن قلم اشاره کرد و گفت: ما بالغ بر ۲۰۰ عضو داریم که برخی از آنها از مفاخر اندیشه، قلم و ادب کشور هستند و بعضاً دارای مسئولیت‌های مهم سیاسی و اجتماعی هستند.
به گفته وی، طراحی و پیگیری ثبت روزی به نام «روز ملی قلم»، پیشنهاد اعطای مدرک معادل به نخبگان، برقراری وام قرض‌الحسنه برای اعضا، انتشار ۱۱ شماره فصلنامه اصحاب قلم و طراحی طرح سراسری فرصت سبز و فرصت برابر و نیز شناسایی استعدادهای ادبی شهرستان‌ها و برگزاری دوره‌های آموزش داستان‌نویسی، نقد آثار داستانی و تاسیس شعبه انجمن قلم در استان لرستان از مهمترین فعالیت‌های انجمن قلم در سال‌های گذشته بوده است.
سرشار همچنین از فرج‌الله سلحشور به عنوان مردی با استقامت در راه عقیده‌اش نام برد و گفت: او فردی است که از سال ۵۷ با مشی انقلابی خود توانست سینمایی خلق کند که بتوان به آن اعتماد کرد و آثاری زیبا و فاخر نیز در این راه از خود به یادگار گذاشته است؛ به همین خاطر بدون شک او در طی این سال‌ها خدمات فراوانی را برای اسلام و انقلاب اسلامی انجام داده اما متاسفیم که آنطور که باید از سوی مسئولان و اهالی هنر مورد قدردانی قرار نگرفته است.
سلحشور برای ما یک مثنوی حرف دارد
جمال شورجه نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود گفت: فرج‌الله سلحشور به عنوان علمدار سینما و تلویزیون ایران با تمام باورهایش، یک مثنوی حرف برای ما دارد. او همچنانی است که می‌بینیم، پشت و رو ندارد و ظاهر و باطنش همین است که شما می‌بینید. با اندکی مرثیه اشک می‌ریزد و در عین حال غیرتمدار و باورمند است. کم توجه و بی‌خیال نیست. من نمی‌دانم او چطور از دوران دفاع مقدس، جان سالم به در برد، اما می‌توانم بگویم او فردی است که پای منبر بزرگ شده و ذهنش در آنجا شکل گرفته است.
شورجه ادامه داد: از زمانی که یادم می‌آید در دهه ۶۰ سلحشور در حوزه هنری در بحث کارگردانی، بازیگری، دوبله و گریم فعالیت می‌کرد. هر کجا کاری بود، آستین‌ها را بالا می‌زد. الان نیز بیش از ۳۵ سال است که مستقیم و شفاف در خط امام و رهبری به فعالیت مشغول است. هنر را برای دین می‌خواهد و معتقد است هنرمند بدون دین ارزشی ندارد. درواقع او پرچمدار سینمای قرآنی است.
وی تصریح کرد: سلحشور پیرو امر ولی بوده و است؛ تا زمانی که حضرت امام (ره) زنده بود، پیرو ایشان و حالا نیز پیرو امام خامنه‌ای است. حتی شنیده‌ام که با یکی از مراجع در اوایل انقلاب به دلیل اعتقادش به امام، درگیر می‌شود. اینکه کسی ثابت قدم و محکم از اسلام، قرآن و ولایت صحبت کند، جرأت و پشتوانه‌ای می‌خواهد که او دارد. هر چند که زمانی سخن گفتن از ولی، ارزش قلمداد می‌شد و اکنون این ارزش تغییر کرده و برخی به کسانی که از آن دم می‌زنند، می‌گویند عقب‌افتاده. با این حال معتقدم سلحشور مثال کامل فردی است که دینش را به دنیا نفروخته و از اعتقاداتی که داشته، کوتاه نیامده است.

2 نظر

درود خداوند بر جناب استاد سرشار كه منشاء خيرات و بركات در ميان انديشمندان جبهه دين گرايي و ولايت مداري هستند و در راه معبود ازلي و ابدي و برافراشتن پرچم سبز محمدي پيوسته در تلاش و كوششند.
سلام بر فرهيختگان مسلمان پاك اعتقادي كه هماره دغدغه خلق آثار هنري فاخر و نابي را دارند كه جامعه بشري را به سوي فلاح و رستگاري سوق دهد و شوق بندگي خداوند را در دل انسان هاي سرگشته عصر سرگرداني بشري زنده كنند و بشر را به سوي برپايي جهاني الهي و روحنواز سوق دهند.
رادمرداني چون استاد فرج الله سلحشور، قد علم كرده اند تا هنر خدامحور و ژرف نگر را در عرصه سينما به نقطه اوج برسانند و به حق كه در اين راه روشن، با تقديم فيلم هايي همچون توبه نصوح، مردان آنجلس و يوسف پيامبر، گام هايي استوار و بلند برداشته اند كه اميد است با ياري پروردگار و پشتيباني نهادهاي فرهنگي و هنري كشور و همياري و همفكري همه صاحبنظران فن، شاهد شكوفايي گل هاي جاويدان هنر اسلامي و ديني در سطح كشور و پهنه گيتي باشيم.
خداوند انشائ الله ايشان را در پناه خود حفظ نمايد.

ارسال نظر