آخرین خبر

  • • حداد عادل: قبل از انقلاب، سینما رفتن کابوس بود
  • دوشنبه 15 تیرماه 94


    قبل از انقلاب جماعت متدین ما سینما رفتن برایشان کابوس بود چرا که در آن زمان فضای عمومی سینما و محتوای فیلم ها، محتوایی غیر اخلاقی و به دور از ارزش های اسلامی بود.
    آیین اختتامیه جایزه قلم زرین در تالار تماشاخانه مهر واقع در حوزه هنری اسلامی به همت انجمن قلم ایران برگزار شد.

    به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیزدهمین دوره جایزه قلم زرین در حالی برگزار شد که تجلیل از فرج الله سلحشور کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون یکی از اصلی ترین برنامه های این مراسم بود.

    محمد رضا سرشار رئیس انجمن قلم ایران در ابتدای این مراسم با اشاره به جایگاه قلم و ارزش روز قلم گفت: برای سیزدهمین بار جشنواره قلم زرین را از طرف انجمن قلم ایران برگزار می کنیم. تشکلی فراگیر که به هیچ حزب دولتی و غیر دولتی وابسته نیست و 15 سال پربار و موثر در عرصه فرهنگی را پشت سر گذاشته است.

    وی افزود: در این سال ها طراحی پیشنهادات و پیگیری اموری چون اعطای مدرک معادل به خبرگان بدون مدرک، تلاش برای به رسمیت شناختن نویسندگی به عنوان یک شغل، ترجمه آثار به زبان های بیگانه و .... را در دستور کار خود قرار داده ایم.

    سرشار در ادامه افزود: امسال جایزه قلم زرین را همراه با تقدیر از هنرمندی متعهد که در راه استقامت بر عقیده خود حتی تا پای آبرویش هم قدم پیش گذاشته برگزار می کنیم.

    در ادامه این مراسم حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تقدیر از فعالیت های فرج الله سلحشور گفت: قبل از انقلاب جماعت متدین ما سینما رفتن برایشان کابوس بود چرا که در آن زمان فضای عمومی سینما و محتوای فیلم ها، محتوایی غیر اخلاقی و به دور از ارزش های اسلامی بود. گویا تلقی این بود اگر هنر سینما از غرب آمده است محتوای آن هم باید همچون فیلم های غربی باشد.

    وی افزود: بعد از انقلاب فرهنگی خوشبختانه گروهی تربیت شدند تا بتوانند فیلم هایی و قصه هایی را بسازند که با حقایق و وقایع دین اسلام و کشورمان همخوانی داشته باشد. امروز فرج الله سلحشور برای من مصداقی از همان افراد متعهد است که می تواند فیلمی فاخر را به گونه ای بسازد که نه تاثیر آنی و لحظه ای که در دراز مدت بر ذهن ناخودآگاه جامعه و مخاطب تاثیر بگذارد و فرهنگ اسلامی و دینی مان را گسترش دهد.


    در ادامه این مراسم جمال شورجه کارگردان در تمجید از فرج الله سلحشور گفت: او هنرمندی است که ظاهر و باطنش یکی است و کوچک ترین اهانتی را به ارزش های انقلاب و دینی اش نمی پذیرد. این که فردی چند دهه ثابت قدم و با صلابت بر سر اسلام و قرآن و ارزش های انقلابی اش ایستادگی کند، جرات می خواهد.

    وی افزود: به خوبی می دانم که دغدغه اصلی او این روزها راه اندازی مدرسه کوچک فیلم سازی اسلامی است و این که بتواند ساخت سریال 72 قسمتی موسی کلیم الله را به پایان ببرد.

    همچنین فرج الله سلحشور با اظهار نظر درباره قصه متعهد گفت: اگر می خواهیم قصه ای بنویسیم این قصه باید واقعی باشد و عبرت آموز تا بتواند به مخاطب درس زندگی بدهد. سینمای امروز ما فاقد چنین نگاهی است سینمای امروز درهای رحمت الهی را به روی مخاطبان باز نمی کند.

    وی افزود: همچنان مسئولان ما تصور می کنند آن چه که از غرب آمده است وحی منزل است و متاسفانه امروز در سینمای خود می بینیم ارزش های اسلامی و قرآنی مان آن طور که باید در فیلم ها جایگاهی ندارند و همچنان چیزی را می سازیم که حاصل تفکرات غرب است.

    سلحشور در پایان خاطر نشان کرد: قصه های خوب بسیار داریم آرزوی من این است که بتوانم یکی از این قصه های خوب را که داستان زندگی حضرت موسی (ع) است را به اتمام برسانم. همچنین از دیگر آرزوهایم ساخت مدرسه ای است که بتوانیم در آن فیلم سازان متعهد به ارزشهای اسلامی و انقلابی را تربیت کنیم.

    در پایان این مراسم کامران پارسی نژاد دبیر سیزدهمین جشنواره جایزه قلم زرین گفت: این وظیفه ادبیات فارسی ماست که با ساختاری مستحکم برای تعالی مضامین مهم و ارزشمند ایران اسلامی قدم بردارند به همین جهت با برپایی جایزه قلم ایران به گزینش و معرفی آثار ارزشمند ادبی پرداختیم.

    سیزدهمین دوره جشنواره جایزه قلم زرین در حالی پایان یافت که آثار برگزیده 5 بحث نقد و پژوهش ادبی، داستان و شعر بزرگسال و داستان و شعر کودک و نوجوان انتخاب شدند.

    برگزیدگان سیزدهمین دوره جایزه «قلم زرین» به شرح زیر است:

    بخش داستان بزرگسال

    «مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری از انتشارات نیستان به عنوان اثر برگزیده این بخش شناخته شد. این اثر به دلیل شخصیت‌پردازی عمیق و دقیق،‌ استفاده به جا از عنصر حقیقت، مانندی و دلالت‌گری، در ترسیم فرهنگ، باورها و مناطق طبیعی ایران،‌روایتی نو از انقلاب اسلامی 57، دوری از شعارزدگی در افشای ماهیت رژیم قبل از انقلاب به این درجه دست پیدا کرد.

    بخش شعر بزرگسال

    در این بخش مجموعه شعر «واژه وحشی» اثر حامد حسین‌خانی از انتشارات فصل پنجم به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل داشتن تعهد شاعرانه به آرمان‌ها و ارزش‌های والای انسانی،‌تلاش‌های ارزنده برای دستیابی به افق‌های تازه،‌ نوآوری، زبان درخور تعمق و بیان مسائل و موضوعات تازه به تناسب زمان و پرداختن به آن به این درجه دست پیدا کرد.

    نقد و پژوهش

    کتاب «از نتایج سحر» (تحلیل شعر انقلاب اسلامی) اثر محمدرضا سنگری از انتشارات سوره مهر به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل اشراف نویسنده نسبت به موضوع پژوهش، گونه‌بندی و تحلیل مناسب شعر انقلاب اسلامی از زمان پیدایش آن تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوره حاضر، نوآوری در انتخاب موضوع پژوهش پیرامون شعر انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت.

    داستان کودک و نوجوان

    «گل‌های کاغذی» نوشته محمدعلی گودینی، انتشارات نازگل به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل روایت صمیمانه و ملموس از چگونگی رشد و تعالی نگاه دو نوجوان در مواجهه با واقعیت‌های حکومت ظالمانه رژیم ستمشاهی و نقش برجسته بیگانگان در اداره امور کشور به عنوان یکی از ریشه‌های انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

    شعر کودک

    مجموعه شعر «بوته خیس» اثر شکوه قاسم‌نیا از انتشارات پیدایش در شاخه شعر خردسال به دلیل برخورداری از حس عاطفی و صمیمیت خردسالانه زبان و لطافت شعری و مجموعه شعر«دم گربه‌ها را بکش» اثر طیبه شامانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شاخه شعر کودک به دلیل استحکام زبانی و توجه به مضامین تازه به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد.

آخرین کتاب

  • • چند نکته در باره نقد تأویلگرا نوشته : محمدرضاسرشار (رضارهگذر)
  • طاهرخانی تاریخ: دوشنبه چهارم اسفند 1393 /وبلاگ یک نقد
    منبع :روز نگاشت هایی در باره ادبیات پس از انقلاب اسلامی (بیست و پنچ نوشتار در باره هنرو ادبیات داستانی ،محمد رضا سرشار (رضا رهگذر)،تهران ، مرکزاسناد انقلاب اسلامی ، 1392،چاپ اول ، 420صفحه.

    سلسله نقدهای جدیدی که اساس خود را بر برداشت ویژه هر منتقد از اثردر هر دوره یا شرایط خاص ، یابر عنصر زبان و کشف رموز پنهان در آن گذاشته اند ، از این نظر که توجه نویسندگان و منتقدان را بیش از پیش و به شکلی علمی تر ا زگذشته به عناصری همچون زبان جلب میکنند ، قابل توجه و مثبت اند ؛ و در شکل تلطیف یافته خود، می توانند برای ادبیات برکاتی به همراه بیاورند . اما به همان شرط که مثلا، زبان راهمه چیز یک اثر ادبی ، و تحقیقات زبانشناسانه راهمه وظیفه نقد ادبی تلقی نکنند . چه ، در غیر این صورت ، مثل بعضی از مکاتب ادبی پیشین ، باتاکید مبالغه آمیز بر یک عنصر - هر چندمهم - و خلاصه کردن همه وظیفه ادبیات در پرداختن به آن ، آثار ادبی را از جنبه های زیبایی شناسانه و روح وهدفِ واقعی ِ آنها دور می کنند، و ادبیات را تا سطح یک مقوله شبه علمی - که به احتمال زیاد ، تا چند سال دیگر ، مبنای آن توسط یک نظریه متفاوت نقض خواهد شد- پایین می آورند . وقتی هم که این تب و تاب های اولیه فرو بنشیند ، هر یک از این مکاتب ، اگر واقعا اصیل باشند ، می توانند به عنوان تنها یک مکتب باهواداران خاص خود، باشیوه ای از نگاه ، که دریچه ای تازه را به روی بعضی عناصر ادبی گشوده ، و توجه منتقدان واهالی ادبیات را عمیق تر و بیشتر - و چه بسا متفاوت تر - نسبت به آن خاص جلب کرده اند ، در تاریخ ادبیات بمانند و ثبت شوند . اما اینکه به عنوان یک مکتب ادبی مسلط و فراگیر، دوام بیاورند ؛ قطعا نه! نکته ای که هر نویسنده ، منتقد یا دوستدار ادبیات ، همیشه در برخورد با یک اثر به خودگوشزد می کند باید این باشد که اصولا در طول تاریخ ادبیات ، تا همین امر وز ، عامل یا عوامل طبیعی ، واقعی و عام، که خواننده را به سوی آثار ادبی جلب و جذب کرده - بدون تحملیها و غلط و بد آمووزیهای رایح توسط منتقدان و نظریه پردازان ادبی افراطی و تفریطی و منحرف - چه بوده است ؟ آن گاه ، گمان می رود به راحتی تکلیف خود رابا بسیاری از این نظریه های مبالغه آمیز ِ انحرافی ، روشن کند . به بیان دیگر ، مشکل اصلی که باعث می شود کسانی ، در برخورد با این قبیل مکاتب ، گاهی دچار سردرگمی شوند، اغلب ، چیزی جز همن نداشتن تعریفی مشخص از ادبیات و وظایف آن ، یا فراموش کردن این تعریف نیست . اما حتی درصورت پذیرش بی چون وچرای این مکاتب ، باید جند نکته را در این ارتباط،مد نظر داشت : اول انکه ،نقدهای تأویلی و همخانواده آن، عمدتا در مورد آثاری که در آنها آفرینش کاملا اصیل و ناخودآگاه صوورت می گیرد ،می تواند مفید باشد. حال آنکه اغلب آثار نویسندگان، پس از نگارش اولیه ، چه از نظر ساخت و پرداخت و چه زبان ، بارها و بارها بازنگری ، اصلاح و بازنویسی می شوند . ضمن آنکه اغلب این آثار ، از ابتدا هم آگاهانه و با حضورِ ذهنِ کامل نویسنده به رشته تحریر در می آیند . یعنی از آن جنبه های ناخودآگاهانه ، یا بسیار کم در آنها وجود دارد، یااگر هم وجود دارد ، در ضمن بازنویسی و حک و اصلاح های مکرر ، این جنبه آنها ، به حداقل می رسد . بنابر این،بحث «متن بسته تأویل پذیر » در مورد این آثا، تقریبا اصلامصداق ندارد . اما از اینکه بگذریم ، اصل اینکه یک متن ادبی را تاحد متون رازآمیز و هزار لایه مذهبی بالا ببریم ، وبرای آن ،تأویلهای مختلف قایل شویم هم ، از آن انحرافهای فوق العده مبالغه آمیز و سوء استفاده گرانه است . ابهام در هنر ، لزوما نشانه عمق نیست . بلکه اغلب ، دال بر نارسایی ِ بیان و لکنت در ذهن و زبان ، وناتوانی هنرمند در انتقال مفاهیم ذهنی و احساسهای خود به مخاطبان اثرش است . به همین سبب ، این گونه نقدها، گاه خود می تواند تبدیل به نوعی پبرایه بستن بر اثر ، از سوی به اصطلاح منتقدان ،و ابزار ی برای تحمیل منویات و اغراض درونی آنان برآن گردد؛ که باعث انحراف ذهن مخاطبان ، از درونمایه های واقعی ِ موردنظر نویسنده می شود .

    کتاب روزنگاشت هایی در باره ادبیات داستانی پس از انقلاب شامل بیست و پنج نوشتار در باره هنر و ادبیات داستانی است . زیبایی و هنر از نگاه دین ، روشنفکر و مسئولان ، آیاهنرمند ان روشنفکرند ، تفاوتهای داستان و نمایش ، کدام درست است ، رابطه ادبیات و جنگ ، در طول تاریخ ، نگاه داستان نویسان ما به جنگ تحمیلی ، چرا کمتر داستان بلند و رمانی از جنگ داریم ، گوشه ای از سیر آموزش داستان نویسی پس از انقلاب ، گذری بر ادبیات داستانی انقلاب ، ادبیات داستانی در دوران صدرات عطاالله مهاجرانی ، دلایل پیچیده و دشوار فهم نمایی برخی آثار ادبی ، مدگرایی در هنر و ادبیات ، نوآوری از چه کسان ، اثر جهانی ، چگونه اثری است ، جند نکته در باره نقد تأویلگرا ، آیا کافکا صهیونیست بود،یادداشتی بر بورخس ، جلال آل احمد، از زوایه دیگر ، درباره سیمین دانشور ، سیر اندیشه نادر ابراهیمی از آغاز تا سال 1367، چشم انداز هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از نگاه رهبر ، باید هاونبایدها ی نشر از نگاه رهبر، عنوان مقالاتی است که محمد رضا سرشار در این کتاب تالیف کرده است .

    نویسنده در قسمتی از پیشگفتار کتاب چنین آورده است : بسیاری از فضلا توصیه می کنند برای شناخت یک ملت خواندن داستان های آنها از مطالعه و بررسی تاریخ و سرگذشت شان ضروری تر است ، لذا می توان گفت ادبیات ملل آینه تمام نمای احساسات وادراکات آنان و انعکاس دهنده حالات و روحیات جمعی شان می باشد .


بیانیه سیزدهمین جشنواره کتاب سال قلم زرین


کامران پارسی‌نژاد

کامران پارسی‌نژاد

به نام خداوند احساس پاک
خداوند شمس و مه تابناک
ادبیات و هنر ایرانی که، برپایه تجربه‌های ناب انسانی، تلاش برای بازشناخت ساحت هستی، کشف مکنونات درونی انسان و نمایان‌سازی حقایق زندگی شکل یافته است مهم ترین و تاثیر گذارترین قالب های ادبی و هنری به حساب می آید که سابقه بسیار کهن دارد و در طی قرون متمادی سرتاسر قلمرو تاریخ ایران را پیموده وآن را وسعت و غنا بخشیده است. این ژانر ادبی از دیر باز درگونه های افسانه، قصه، حکایت، داستان آنهم در قالب‌های تعلیمی اخلاقی، مذهبی، عارفانه، صوفیانه، حماسی، اسطوره مورد توجه و عنایت ایرانیان بوده است. مردم در بستر قصه ها و حکایات به آمال، آرزوها و رویاهای دور یا نزدیک خود جامه عمل می پوشاندند.آنها خود را در نقش قهرمان های قصه ها می دیدند و به مبارزه با پلیدی ها و پلشتی ها می پرداختند و در عالم تخیل به پیروزی دست می یافتن. در طی سالیان متمادی آثار ادبی ارزشمند و در خور تعمق بیشماری در حوزه ادبیات پدید آمده است که باعث شده آوازه شهرت ادیبان و هنرمندان ایرانی جهانی شود. نویسندگان، شاعران و منتقدین صاحب نام و با تجربه ایرانی در گذر زمان دریافته اند که نظام درونی و بیرونی آثار ادبی می بایست به گونه‌ای تدوین شود که بتواند تصویری سنجیده و باورپذیر از ساحت هستی، رویدادهای مهم و سرنوشت‌ساز، تجارب ارزشمند، باورها و عقاید اسلامی و ملی کشورمان را ارائه بدهد.نویسنده و شاعر ایرانی دریافته است که ادبیات قادر است به غور در اندیشه‌های آدمی راه یابد ، از نهانخانه وجودآدمی خبر بدهد و ژرفاها رابکاود.نویسنده و شاعر ایرانی به خوبی دریافته است که در پشت آثار ادبی می تواند ساختمان استواری از تفکر و اندیشه ناب ایرانی بنا کند تا براحتی قادرباشد مسایل سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی، دینی ایران ملی اسلامی را مطرح و سنجش نقادانه و عقلانی در این راستا ارائه بدهد.در این میان هیچ چیز نمی‌تواند نویسنده و شاعر ایرانی را از آشکارسازی باورها و تجربیات خاصش باز دارد .
در شرایط کنونی که کشور عزیزمان از سوی دشمنان آشکار و پنهان مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است این وظیفه ادبیات ایرانی است که ضمن ترسیم اهداف استعماری نقبی در حقایق مسلم دوران خود بزند، محملی برای طرح اندیشه ها و تجارب ناب و بدیع ملی مذهبی باشد، با ساختاری مستحکم در عرصه ادبیات طرحی نو دراندازد و مضامین مهم و ارزشمند ایران اسلامی را مطرح سازد.در دوره کنونى از ادبیات بیش از هر زمان توقع مى رود تا بسیار مقتدرانه نقش آفرینی کند و در بستر جامعه جریان ساز باشد. بر این اساس،‌ نویسندگان ادبیات داستانی، شاعران و منتقدین ادبی می‌بایست با تغییر رویه در ساختار و بن مایه های به کار گرفته نواقص کار خود را بر طرف سازند.باید به این نکته مهم توجه داشت که رویداده‌ای فرهنگی، ادبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی... تمامی با هم پیوندی انداموار دارند و هر رویداد اتفاق افتاده می تواند بر سایر موارد تاثیر گذار باشند. بر این اساس یکی از وظایف نویسندگان و شاعران شناسایی روند شکل گیری رویداد های مهم و تاثیر گذاری و تاثیر پذیری هر رویداد بر دیگری است.
از این رو می طلبد تا روند شکل گیری ادبیات معاصر ایران در جشنواره هایی چون جایزه قلم زرین تحلیل و مورد ارزیابی قرار گیرد. در این دوران ایران شاهد حوادث مهم و سرنوشت سازی بوده که بی شک ارزیابی ادبیات می تواند در بازشناخت و ارزیابی رویدادهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی مفید واقع شود.
«انجمن قلم ایران » با برپایی جایزه قلم ایران برآن است تا، به گزینش، معرفی و تقدیر از آثار ناب و ارزشمند ادبی بپردازد، و ضمن تقدیر از مولفان و پدید آورندگان آثار برگزیده ادبی به معرفی آثار برتر به جامعه بپردازد.به یاری خداوند مهربان و با همیاری و همدلی هیت مدیره انجمن در روز چهارده تیرماه که به همت انجمن قلم ایران به عنوان روزقلم در تقویم رسمی کشور ثبت شد سیزدهمین جایزه قلم ایران را برپا می داریم.
در سیزدهمین دوره ی جایزه قلم ایران، داوری آثار منتشره در سال ۱۳۹۳ در پنج بخش نقد و پژوهش ادبی ، داستان و شعر بزرگسال و داستان و شعر کودک و نوجوان توسط داوران نام آشنا و صاحب اندیشه و تجربه به بوته نقد سپرده شد. قابل ذکر است برای اولین بار است که در جشنواره مذکور بخش شعر و داستان کودک و نوجوان افزوده شده است.
داوران بخش نقد و پژوهش ادبی: خانم دکتر انسیه خزئلی و آقایان دکتر ابراهیم خدایار و دکتر محمود بشیری به سر داوری آقای دکتر محمود بشیری
داوران بخش شعربزرگسال: آقایان علی محمد مودب ،کامران شرفشاهی و عباس براتی‌پور به سرداوری آقای عباس براتی‌پور
داوران بخش شعر کودک و نوجوان: خانم ها: افسانه شعبانی نژاد، مهری ماهوتی و آقای حمید هنرجو به سرداوری آقای حمید هنرجو
داوران بخش داستان بزرگسال: آقای محمد علی گودینی و خانم ها مریم مقانی و سهیلا عبدالحسینی به سرداوری خانم سهیلا عبدالحسینی
داوران بخش داستان کودک و نوجوان:آقایان دکتر محسن پرویز، یوسف قوجق و خانم مریم شریف رضویان به سرداوری دکتر محسن پرویز
هیات داوران سیزدهمین جایزه قلم زرین، ضمن بها دادن به تمامی آثار ارزشمندی که توسط شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و تحلیل گران ادبی در سال ۹۳ خلق شده است، پس از ارزیابی، مطالعه و تحلیل بیش از ۷۰۰ عنوان مجموعه شعر، ۶۰۰ عنوان مجموعه داستان کوتاه و رمان، و ۱۰۰ عنوان نقد و پژوهش منتشره در سال ۱۳۹۳، طی چندین مرحله داوری یک اثر بعنوان برگزیده و آثاری چند را شایسته احراز عنوان آثار تقدیری دانستند. اما توجه به این مسئله ضروری است که تصمیم گیری داوران هرگز به معنای نفی تبحر، توانمندی و استعداد صاحبان قلم نیست. بر این اساس، تمامی آثار معرفی شده به عنوان نامزد دریافت جایزه قلم زرین در پنج بخش پژوهش، داستان و شعربزرگسال و داستان و شعر کودک و نوجوان، آثاری ناب، ارزشمند و قابل تعمق می باشند. در پایان جا دارد از معاونت محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ریاست محترم حوزه هنری، نویسندگان، شاعران، پژوهشگران، ناشران،اصحاب مطبوعات و رسانه های خبری که، از آغاز راه تا پایان یاری رسان ما بودند، قدردانی و تشکر کرد.
شب رفت و حدیث ما به پایان نرسید
شب را چه کنم حدیث ما بود دراز
با احترام
کامران پارسی نژاد
دبیرسیزدهمین جایزه قلم زرین

ارسال نظر