آخرین خبر

  • • سرشار در جشنواره داستانی "العجیلی" در سوریه: رمان‌نويسي منافاتي با رعايت قانون ندارد
  • سه شنبه 07 دیماه 89

    ششمين دوره جشنواره ادبي «عبدالسلام العجيلي» با سخنراني محمدرضا سرشار، شكوه حسيني و پاينده درباره رمان‌نويسي در ايران به كار خود پايان داد.
    به گزارش هنرنیوز به نقل از فارس و خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)،ششمين دوره جشنواره ادبي «عبدالسلام العجيلي» كه در آن مساله رمان در جهان عرب مورد ببحث و بررسي قرار گرفت روز گذشته(جمعه) به كار خود پايان داد.
    اين همايش كه از 22 تا 24 دسامبر (1 تا 3 دي) در استان الرقه سوريه برگزار شد در بيانيه پاياني خود بر حل مشكلات رمان عربي و بررسي آن براي ارتقاي رمان‌نويسي عربي و تمركز بر حل مشكلات آن براي رسيدن رمان‌نويسي عربي به جايگاه واقعي خود در جهان تاكيد كرد.
    بنابر اين گزارش در پايان اين جشنواره همچنين محمدرضا سرشار با اشاره به وجود راه‌هاي متعدد براي بيان افكار و موضوعات گفت: هيچ تناقضي در رعايت اصول رمان‌نويسي و رعايت قوانين وجود ندارد و چه بسا لازم است دائما براي حفاظت از عواطف و احساسات مردم قانون را رعايت كرد.
    همچنين شكوه حسيني كه فارغ‌التحصيل ادبيات تطبيقي ار دانشگاه دمشق است نيز در اين مراسم سخنان خود را به موضوع «نگاهي به رمان‌نويسي در ايران؛ گذشته و افق‌هاي آينده» اختصاص داد.
    وي با اشاره به حركت داستان‌نويسي در ايران از نوشتار سجع‌گونه و شعرگونه تا رسيدن به رمان‌نويسي حقيقي در آغاز قرن 20 گفت: در اين مسير رمان‌نويسي در ايران مراحل متعددي را طي كرده و سمت و سوي رمان‌نويسي در آن تغيير كرده است.
    شكوه حسيني تاكيد كرد: رمان‌نويس بايد آزاد باشد تا بتواند نص و مصداق آن را رعايت كند.
    همچنين حسين پاينده در سخناني با عنوان «رمان و چالش‌هاي آن در ايران» با اشاره به موانع موجود در رمان‌نويسي ايران، عوامل آن را سه مساله عنوان كرد. وي عامل اول را عامل فلسفي دانست و گفت: بخشي از آن به سيطره نگاه فلسفي بر رمان‌نويسي در ايران برمي‌گردد.
    پاينده دو عامل ديگر را عوامل فرهنگي و نظري دانست و اظهار داشت: اين دو عامل بر اصل متن رمان اثر مي‌گذارد تا جايي كه بعضي رمان‌ها را تكمله داستان كوتاه مي‌دانند.

آخرين نظرات خوانندگان

  • منبع : روزنامه جام جم: آموزش نويسندگي به شرط خلاقيت نويسندگي خلاق، معمولا شاخه‌هايي چون ادامه

آخرين تصاوير

  • 16676.jpg
  • ResizeofzohreAshoora.jpg
  • 3_890917_M200.jpg
  • 1_890917_M200.jpg
  • 2_890917_M200.jpg
  • 3_890917_M200.jpg
  • mohsen-parviz.jpg
  • dastan-yek-ensan.jpg
  • morteza-avini.jpg
  • mahdi-azar-yazdi0.jpg

آخرین کتاب

  • • چاپی دیگر با تصويرگری جديد سرشار همچنان «تشنه ديدار» است
  • كتاب «تشنه ديدار» نوشته محمدرضا سرشار با تصويرگری و ويرايش جديد از سوی انتشارات سوره مهر تجدید چاپ می‌شود.
    به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری به نقل از ستاد خبر انتشارات سوره مهر،«محمدرضا سرشار» درباره تجدید چاپ كتاب «تشنه ديدار» گفت: اين كتاب كه برای نخستين‌بار در سال 60 منتشر شده بود، به عنوان پرتيراژ‌ترين كتاب جدی كودك و نوجوان کشور تا به امروز بوده است.
    نویسنده کتاب «بیعت با بیداری» گفت: اين كتاب برای گروه سنی كودك و نوجوان است که سوره مهر آن را با ويرايش و تصويرگری جديد عرضه خواهد کرد و قرار است از قطع خشتی به قطع وزيری كوتاه تبديل ‌شود.
    سرشار درباره داستان این کتاب گفت: كتاب«تشنه ديدار» روايتی از جنگ برموك، جنگ‌های زمان پيامبر را به تصوير می‌كشد و داستان كتاب به اين شكل است كه پيك مسلمانان از مرز روم از راه رسيده و خبر می‌دهد كه امپراطور روم با لشكری بزرگ برای حمله به مسلمانان تشكيل می‌شود.
    وی ادامه داد: پس از رسيدن اين پيك پيامبر اسلام دستور بسيج عمومی را صادر می‌كند كه از اين پس داستان كتاب روی ابوذر شخصيت مهم داستان متمرکز شده و آماده شدن ابوذر برای مقابله با دشمنان و تجهيز شتر لاغرش را نشان می‌دهد و داستان به اين شكل ادامه پيدا می‌كند.
    سرشار در پایان اظهار کرد: اين كتاب قبلا به زبان انگليسی و در هندوستان نيز به زبان اردو ترجمه و منتشر شده است.


"مردگان باغ سبز" در حلقه نقد حوزه هنری

كتاب «مردگان باغ سبز» در حلقه نقد حوزه هنري به مديريت محمدرضا سرشار مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد.
به گزارش فارس، كتاب «مردگان باغ سبز» در حلقه نقد حوزه هنري به مديريت محمدرضا سرشار مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد.
اين رمان در جلسه آتي اين كلاس در روز سه‌شنبه مورخه 89.10.07 مطرح و توسط داستان‌نويسان و شركت‌كنندگان در اين كلاس به نقد و بحث گذاشته مي‌شود.
در اين كلاس تاكنون كتاب‌هاي« اسماعيل» تاليف اميرحسين فردي، «طوفان ديگري در راه است» اثر سيدمهدي شجاعي، «مامور» نوشته علي موذني و چند اثر خارجي مورد نقد بررسي قرار گرفته است. يوسف نيكفام، مريم مقاني، اقدس ارطايفه، ‌مريم شريف‌رضويان و محبوبه يزداني از جمله نويسندگاني هستند كه در اين كلاس‌ها شركت مي‌كنند.
داستان «مردگان باغ سبز» مربوط به فرقه دموكرات آذربايجان در سال 1325 است كه هنگام شكست و عزيمت به مرز شوروي، دو نفر از اين افراد گذرشان به روستا مي‌افتد. يكي در راه عزيمت به مرز كشته مي‌شود و...

1 نظر

آموزش نويسندگي به شرط خلاقيت
نويسندگي خلاق، معمولا شاخه‌هايي چون داستان‌نويسي و شعر و مطالب غيرداستاني را در بر مي‌گيرد كه شامل رشته‌هايي چون نويسندگي حرفه‌اي، ژورناليستي، دانشگاهي و فني نمي‌شود.

آثاري كه در نتيجه نويسندگي خلاق به وجود مي‌آيند رمان، داستان كوتاه و شعر هستند. فيلمنامه و نمايشنامه هم جزو نويسندگي خلاق محسوب مي‌شوند. پيش از آن كه البته آموزش نويسندگي خلاق (پس از جنگ جهاني اول)‌ وارد دانشگاه‌هاي آمريكا شود، رشته آموزش نويسندگي در دانشگاه‌هاي اين كشور تدريس مي‌شد، ولي در كلاس‌هاي آموزش نويسندگي صرفا بر قواعد نويسندگي تأكيد مي‌شد، در حالي كه در كلاس‌هاي نويسندگي خلاق بر ابراز وجود دانشجو تأكيد مي‌شود. در آمريكا نويسندگي خلاق از مقطع دبيرستان تا دانشگاه ارائه مي‌شود.


تازگي‌ها چند مؤسسه غير دانشگاهي هم دوره‌هاي نويسندگي خلاق برگزار مي‌كنند. علي‌رغم وجود تعداد زياد رشته‌ها و دوره‌هاي آموزش نويسندگي در سرتاسر جهان، بسياري از كارشناسان معتقدند نويسندگي خلاق را نمي‌توان آموزش داد، از جمله كن بويل كه خود سابقه 16 سال مديريت برنامه آموزش نويسندگي خلاق در سانفرانسيسكو را داشته است.

او معتقد است تمام برنامه‌هاي آموزش نويسندگي خلاق قانونا بايد جمع شوند!

در آمريكا تعداد دانشگاه‌هايي كه رشته آموزش نويسندگي ارائه مي‌كنند، زياد است، ولي در بين اينها دانشگاه آيووا واقع در شهر آيووا به سبب نويسندگان مطرح و نامداري كه از آنجا فارغ‌التحصيل شده اند و همچنين وجود استادان معروف، شهرت بيشتري كسب كرده است. بنا به نوشته مجله پوئتس اند رايترز، رشته آموزش نويسندگي خلاق دانشگاه آيووا در كشور آمريكا معتبرترين است.

رشته نويسندگي خلاق از سال 1936 و با مشاركت جمعي از شاعران و داستان‌نويسان به مديريت ويلبر شرام، ايجاد شد. فارغ‌التحصيلان اين رشته ليسانس هنر‌هاي زيبا مي‌گيرند. دانشگاه آيووا اولين دانشگاه در آمريكا بود كه اين مدرك را مي‌داد.

دانشجويان رشته نويسندگي خلاق در هر ترم تعداد كمي كلاس مي‌گيرند، از جمله اين كلاس‌ها مي‌توان به كارگاه داستان نويسي يا كارگاه شعر نويسي اشاره كرد، بعلاوه يكي دو سمينار ادبي اضافي.

دليل كم بودن تعداد واحد‌هاي هر ترم اين است كه دانشجويان اين رشته خودشان را براي رودررويي با واقعيات نويسندگي حرفه‌اي كه در آن انضباط فردي و خودجوش بسيار مهم است، آماده شوند.

بيشتر واحد‌هاي هر ترم متشكل از كلاس‌هاي كارگاه است كه هفته‌اي يك بار تشكيل مي‌شود. قبل از تشكيل هركلاس 3 ساعته، تعداد كمي از دانشجويان نوشته‌هاي خود را ارائه مي‌كنند تا همتايانشان نوشته‌هاي آنها را نقد كنند. در اين كلاس‌ها يك بحث و تبادل نظر در قالب ميزگرد انجام مي‌شود و در ضمن آن دانشجويان و استاد در مورد هريك از نوشته‌هاي ارائه شده نظرات و تحليل خود را با كلاس در ميان مي‌گذارند.

جزييات شيوه اداره كلاس به نسبت هر استاد و نيز بسته به كارگاه شعر و داستان‌نويسي فرق مي‌كند. نتيجه ايده‌آل اين كلاس‌ها صرفا اين نيست كه نويسندگان دانشجو نقاط قوت و ضعف كار خود را بفهمند،‌ بلكه مهم اين است كه كل كلاس در مورد روند نويسندگي به يك بينش كلي يا جزيي دست پيدا كند.

نويسندگاني كه تاكنون با كارگاه نويسندگي آيووا به هر دليلي مرتبط بوده‌اند (فارغ‌التحصيل يا استاد) برنده 178 جايزه پوليتزر شده‌اند (كه تازه‌ترين آن متعلق به پل هاردينگ يكي از استادان آيووا بود كه پوليتزر 2010 را از آن خود كرد. اين نويسنده در يكي از شماره‌هاي اخير روزنامه جام‌جم به خوانندگان علاقه‌مند ايراني معرفي شده است) علاوه بر اين كه چندين جايزه كتاب ملي و جوايز ادبي مهم ديگري را از آن خود كرده‌اند.

والاس استگنر، جيمز آلن مك فرسون، جان چي‌ور، جين اسمايلي، فيليپ راث، مايكل كانينگهام، مريلين رابينسون از جمله نويسندگاني هستند كه با كارگاه نويسندگي آيووا به عنوان فارغ‌التحصيل يا استاد مرتبط بوده‌اند و جايزه پوليتزر داستاني را از آن خود كرده‌اند. ريموند كارور هم از دانشجويان اين كارگاه بود، ولي از آنجا فارغ‌التحصيل نشد. اين كارگاه در سال 2003 مدال ملي علوم انساني از سازمان وقف ملي علوم انساني دريافت كرد.

آن گونه كه در توضيحات سايت دانشگاه آيووا آمده، كارگاه نويسندگي آيووا داراي 2 بخش است. يكي «برنامه» آموزش نويسندگي است كه به فارغ‌التحصيلان آن ليسانس هنر‌هاي زيبا اعطا مي‌شود و دارنده اين مدرك مي‌تواند در سطح دانشكده به ‌تدريس نويسندگي بپردازد.

ديگري كارگاه نويسندگي آيوواست كه در واقع ايجاد فرصت براي نويسندگان با استعداد است تا تحت نظر نويسندگان يا شعراي تثبيت شده، اصول نويسندگي را بياموزند.

مسوولان اين دانشگاه اصرار عموم را بر اين كه نويسندگي قابل آموختن نيست، قبول دارند، ولي در عين حال به اين فرض نيز معتقدند كه استعداد را مي‌توان آموزش و گسترش داد.

اگر كسي بتواند نواختن ويولن يا كشيدن نقاشي را بياموزد، بنابراين مي‌تواند نوشتن را نيز ياد بگيرد، هرچند در عين حال هيچ شيوه كاملا قطعي‌اي براي اين كه شخص حتما نويسنده خوبي بشود، وجود ندارد. شعار كارگاه نويسندگي آيووا اين است كه نويسندگي را نمي‌توان آموخت، ولي مي‌توان نويسندگان را تشويق كرد.

ارسال نظر