آخرین خبر

  • • پنجمین ماهنامه تخصصی اقلیم نقد منتشر شد.
  • سه شنبه 05 دیماه 91

    پنجمین شماره ماهنامه تخصصی اقلیم نقد- ویژه دی ماه 91- منتشر شد. این نشریه تخصصی به مدیر مسئولی و سردبیری محمدرضا سرشار و زیر نظر هیئت تحریریه ای شامل رضا اسماعیلی، عباسعلی براتی پور، راضیه تحار، دکتر محسن پرویژ، کامران پارسی نژاد شیرازی، پدرام پاک آیین اداره می شود.
    اقلیم نقد، شامل دو بخش نقد داستان و نقد شعر است؛ و دبیری دو بخش مذکور را به ترتیب سرشار و اسماعیلی بر عهده دارند. پژوهشها و نقدهای این شماره در بخش داستان به ترتیب: بایسته های سنجش سرانه کتابخوانی و وضع شناسی آن، راز فال ورق(یوستین گوردر)، زندگی و داستانهای ریموند کارور، آب انبار(مرادی کرمانی)، آنا کارنینا(لئون تولستوی)، عقربه ها خوابشان می اید(معصومه عیوضی)، ارتباط ایرانی(علی مؤذنی)، تالار پذیرای پایتخت(محمدعلی گودینی)، قدیس..
    کتابهای مورد نقد قرار گرفته در بخش شعر عبارت اند از: نگاهی به سروده های نصرالله مردانی، گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس(حسن حسینی)، چهارده نور ازلی(نصرالله مردانی)، رد پای شاعران(پرویز بیگی حبیب آبادی)، کهکشان چهره ها(علی محمد مؤدب)، قطار اندیمشک(علیرضا قزوه)، نه ترنجی نه اناری(سعید بیابانکی)، روزی کبوتری.
    منتقدان بخش داستان پنجمین شماره اقلیم نقد به ترتیب:محمد سرشار، شهریار زرشناس،محمدرضا سرشار، فرشید عطایی(مترجم)، دکتر فریدون اکبری شلدره، نیره سادات حسینی، علی الله سلیمی، محبوبه یزدانی، مهدیه ارطایفه، یوسف نیکفام، زینب گودینی هستند.
    نویسندگان مطالب بخش نقد شعر به ترتیب ذیل اند:دکتر کاووس حسنلی،حسن صنوبری، کامران شرفشاهی، حمید شکار سری، علی داوودی، سید علی میرافضلی، مهدی مظفری ساوجی، هاشم کرونی، دکتر مرتضی رشیدی، اسماعیل امینی، دکتر علی مرشدی زاد .
    پنجمین شماره ماهنامه اقلیم نقد در 231 صفحه قطع وزیری کوتاه، به قیمت 4000 تومان منتشر شده، و از طریق فروشگاه کتاب انجمن قلم ایران به نشانی تهران - خ. سیدجمال الدین اسدآبادی - بالاتر از میدان سیدجمال الدین اسدآبادی - بعد از کوچه 44 - شماره 358 - ت. 88214440 قابل دریافت است.

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • انتشار سه کتاب جدید در باره ادبیات داستانی، به کوشش سرشار
  • برگزاری فارس: «غوطه خوردنی غریب در داستان»، «هوا سرشار از کلمات است» و «داستان برای گشایش درهای آسمان» سه اثر جدید محمدرضا سرشار به زودی منتشر خواهند شد.
    به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا سرشار از انتشار سه کتاب خود در حوزه نقد ادبی خبر داد و گفت: این سه کتاب مصاحبه‌های گرد‌آوری شده هستند و در آنها گفتگوهای فنی با نویسندگان ایرانی، نویسندگان خارجی و مترجمان ایرانی داستان‌های خارجی انجام شده است.
    وی در ادامه افزود: این گفتگوها مربوط به دوره انتشار مجله ادبیات داستانی است و من این گفتگوها را بعد از استخراج و بازبینی مجدد، بر اساس یک طبقه بندی در سه کتاب «غوطه خوردنی غریب در داستان»، «هوا سرشار از کلمات است» و «داستان برای گشایش درهای آسمان» تدوین کرده‌ام.
    سرشار در مورد هر یک از این کتاب‌ها گفت: کتاب «غوطه خوردنی غریب در داستان» مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با نویسندگان معاصر ایرانی است. جلد دوم این مجموعه «هوا سرشار از کلمات است» نام دارد و مصاحبه‌های نویسندگان خارجی است که به فارسی ترجمه شده است. اکثر این مصاحبه‌ها در خارج از ایران انجام شده‌اند. البته در این کتاب تعدادی از مصاحبه‌هایی که نویسندگان مجله با نویسندگان خارجی انجام داده‌اند نیز وجود دارد.
    وی در ادامه افزود: جلد سوم این کتاب نیز «داستان برای گشایش درهای آسمان» نام دارد و گفتگو با مترجمان ایرانی داستان‌های خارجی است. در این کتاب مترجمان از مسائل ترجمه، جریان ترجمه در کشور و روش‌های شخصی این افراد در ترجمه آثار سخن گفته‌اند.
    سرشار درباره ضرورت گردآوری و انتشار این مجموعه سه جلدی گفت: در دورانی که من در مجله ادبیات داستانی به عنوان سردبیر یا عضو شورای سردبیری به فعالیت مشغول بودم، مطالب ارزشمندی منتشر شدند. این گفتگوها ماندگار هستند و ارزش چاپ این مطالب بیش از یک‌بار چاپ در یک مجله هستند.
    وی در ادامه افزود: از سویی این مجلات در حال حاضر در دسترس کسی نیستند. به غیر از کتابخانه مرکزی حوزه هنری تهران در هیچ کتابخانه‌ای در ایران دوره کامل این مجله پیدا نمی‌شود. با باز نشر این مطالب، برخی از مطالب این مجلات در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
    سرشار درباره استقبال خوانندگان از کتاب‌های گفتگومحور گفت:‌ تاکنون شاهد انتشار متعدد مصاحبه‌های نویسندگان خارجی در قالب کتاب بوده‌ایم و اغلب هم مورد استقبال مخاطبان واقع شده‌اند. این در حالی است که ارزش بسیاری از این مصاحبه‌ها، اعم از نوع سوالات و پاسخ‌هایی که نویسنده پاسخ داده است، خیلی کمتر از مصاحبه‌هایی است که ما در ادبیات داستانی با نویسندگان خودمان انجام داده‌ایم. از این رو گفتیم وقتی چنین کتابی منتشر می‌شود و قطعا با استقبال مواجه خواهد شد.
    وی در ادامه افزود: از سوی دیگر در داخل کشور مصاحبه‌هایی در جبهه شبه‌روشنفکر با نویسندگان این طیف انجام شده است و به صورت کتاب در آمده‌ اما در مورد نویسندگان جبهه انقلاب این کار کمتر انجام شده است.
    این داستان نویس در انتها افزود: در حال حاضر مراحل آماده سازی این سه کتاب در انتشارات سوره مهر انجام


گزارش جلسه نقدادبی روزهای سه شنبه حوزه هنری


در جلسه ای که برای نقد داستان،به مدیریت محمد رضاسرشارتشکیل شد ، ابتدا داستان" توفان" نوشته سهیلا ازگلی نقد شد .
خلاصه داستان به این قرار بودکه ،مقدم می خواهد درمسابقه سفرنامه نویسی ،که ازطرف سازمان میراث فرهنگی وگردشگری برگزارمی شود، شرکت کند .
جلوِ آینه می رود وبا خود می گوید:قرار بود بری سفروسفرنامه بنویسی،اما حالا داری دروغ سرهم می کنی؟
پشت به آینه می کندو می گوید:بی خیال آقا وجدانه !یه عمریه نیازی وسلامی ،سارقین ادبی کپی برداری می کنند و جایزه ها رو می گیرند.
بعد از مشاجره با همسرش به خاطرشلوغی خانه، برای نوشتن به پارک می رود.
جوادی که در حال ورزش کردن است به طرف او می دود ومی گوید:سلام اقای مقدم! بازم به قول خودت زنگوله پا تابوت نذاشت بنویسی و اومدی پارک؟ هنوز داری سفرنامه می نویسی ؟ من و سلامی نوشتیم و دادیم واسه چاپ. شنیدم می خوای سفرنامه ای بنویسی که بره اون ور آب؟
و با تمسخر به او می فهماند که می خواهد از سفر نرفته بنویسد.
بعد از رفتن جوادی ،مقدم سعی می کند تمرکزاز دست رفته اش را دوباره به دست آورد. و در ادامه نوشته هایش از توفانی خیالی که در آن زنده به گور شده بود، و از دو نفری که از کتاب و قبله و عقایدش می پرسیدند می نویسد و مقدم غافل از همه جا از کتابها و شهرتش می گوید. یکی از آن دو نفر که گرزی هم به دست دارد، بعد از گفتگویی با مقدم به رفیقش می گوید:بازبان خودش بنویس داستان زندگی‌اش‌ را.
زمان تاریخی داستان:پنجاه وپنج سال.
پیرنگ:خراب .داغون داغون.بی رنگ بی رنگ.با کلی گره باز نشده وکشمکشهای بی سر و ته.
شخصیت:چاخان،خالی بند،حسود،بی مسئولییت د ربرابرزن و زندگی.
درونمایه:خمیر مایه‌ش خراب.
زاویه دید:بد بین،همیشه اول شخص.
پرداخت:فضا سازی نا آرام،سیاه نما.
نتیجه:نمره اش صد درجه زیر صفر .فعلا تجدید. تا ببینیم خود ارحم الراحمینش چی می خواد.بدین وسیله پرونده فعلا مختومه اعلام می شود.
مقدم که درنوشته هایش غرق شده است در حالی که عرق از سر و رویش می ریزد آبی می خورد و در ادامه می نویسد:به آنها گفتم آقایون من رو هم با خودتون ببرید.
یکی از آنها می گوید: وایسا تا ماشین زمان برسه و تو رو با خودش ببره .مواظب باش نری درک و از اون جا هم بری به اسفل‌السافلین.
باغبان پارک به سمت او می آید ومی گوید:بلند شو، می خوام جارو کنم.
مقدم با خود تکرار می کند :نمی خوام برم درک و از اون جا هم برم به اسفل السافلین .
چند بار با خود تکرار می کند.باغبان می گوید : چه دنیایی شده! پیر و جوون نمی شناسه .معلوم نیست یارو خله یا از این اکس مکسا زده .
مقدم به خود می آید ومی گوید:ملیحه راست می گفت .یه کم هم به فکر سفر آخرتت باش. به جای اون ور آب یه کم هم به فکر اون ور خاک باش.
سرشار:به نظر شما ،کدام عنصر در این داستان غالب است؟
یکی ازحضار:درونمایه، عنصرغالب است.چون بیشتر اتفاقات در فکر اوست.
سرشار:چون اتفاق بیرونی برجسته وشخصیت خاصی ندارد، نقد را از درونمایه شروع می کنیم.اول درونمایه را کشف می کنیم که داستان چه چیزی را می خواهدبگوید،نشان دهد،یا القا کند؟
یکی از حضار:می خواهد بگوید که فکر آن دنیا هم باشیم.
سر شار:بله. قضیه همین است.آقای مقدم، از جوادی که از آثار دیگران گرته برداری می کند ،بهتر است .گرچه او هم برای اینکه مردم به او بگویند"به به!" یا کارش به آن طرف آب برود،یا روی جوادی و سلامی راکم کند،قصد دارد به سفر نرفته، سفرنامه پرفروشی بنویسد.اوانگیزه و نیت خوبی ندارد.
یکی از حضار:مقدم می خواهد در مورد کویر،سفرنامه بنویسد.اما در پایان داستان معلوم می شود که آدم خوبی نبوده.گرچه نشان داده نشده که آدم بد ی است.
سرشار:نه.آدم بد یا کاملا سیاهی نیست .فقط غافل است. نه فساد اخلاقی دارد و نه رفتار ناشایست دیگری. شاید در حد همه، او هم غافل است.
یکی از حضار: این داستان می گوید:هرچه نوشتی هیچ کدام برایت حاصلی ندارد. آنچه درآخرت از تو می خواهند مسائلی در رابطه با کتاب ودین تو است. البته احساس می شود این مسئله مهم ،خیلی دم دستی و با جمله های این دنیایی گفته شده است.بدون تصویرسازی زیبا.
سرشار:گرچه زبان داستان طنزآمیزاست اما درونمایه‌اش طنز نیست .یکی از دلایلی که باعث می‌شودعمیق به درونمایه پی نمی بریم،این است که قضیه خیلی زود تمام می شود.یعنی بخش مربوط به عقوبت این داستان ،خیلی بیشتر از خودش است.مقدم گذشته بدی نداشته .گناهی می خواسته مرتکب شود؛که در جامعه ما خیلی بزرگ نیست.داستان مشکل جدی ندارد .عواطف و احساسات مخاطب را زیاد درگیر نمی کند.البته خانم ازگلی از طنز، خوب استفاده می کنند.همین طور گفتگونویسی.در گفتگوهای محاوره ای هم خوب کار کرده اند.
پیرنگ ،گره آن چنانی ندارد.اما نویسنده، با زرنگی واستفاده از طنز،توانسته ظاهرا آن کمبود را جبران کند.
داستان، تعلیق ندارد.چند جایی، زمان افعال به غلط، تغییر کرده وهمین، باعث شده است که خواننده فکر کند که زاویه دید عوض شده است. در حالی که زاویه دید دانای کل محدود است.
گره واقعی داستان این است که مقدم می خواهد سفر نامه بنویسد. وچون تجربه اش کافی نیست، از تخیل استفاده می کند.
مشکل بعضی از نویسنده‌هااین است که آن قدر در نوشتن و خواندن غرق می شوند که کمتر متوجه اطراف خود و زندگی شخصی‌شان می شوند.نویسنده نباید فقط برای خودش بنویسد. باید برای خدا هم بنویسد. هر چیزی جای خود است.انسان نیاز به خود سازی دارد.دچار غفلت می شود.این غفلتها همان طور که در دین هم گفته شده است،باید مانند زنگاری از لوح ضمیر دلش پاک شود.و باید وقتی برای فکر کردن هم برای خودش بگذارد.نویسنده باید خودش را هم درست کند. باید به این باور برسد که ادبیات مهم ترین مشغله زندگی‌اش است.آن وقت این استعداد را در راه درست و خیر به کار ببرد.اگر به این باور برسد واستعداد هم داشته باشد و تلاش کند،امید است که نویسنده خوبی شود.
هنر کلا مقوله بسیار جد ی است و باید برای آن وقت گذاشت.معجزه برای کسی اتفاق نمی افتد که دعا کند و بخوابد و صبح نویسنده بزرگی شود. او باید فکر کند: ادبیات مهم‌ترین مسئله بشری است.دقت کنید: بشری!اگر در ذهن خودش چنین جایگاهی برای ادبیات قائل باشد، آن وقت ممکن است در این راه به جایی برسد.وقتی انسان به کسی برسد که اهل ادبیات نیست، فکر کند از او دور است.
ما هنوز نتوانسته ایم چهار رمان قََدَر در باره ارزشهای واقعی انقلاب اسلامی داشته باشیم.اگر این طور بود،چه بسا وضع ما در دنیا خیلی فرق داشت.فشاربین المللی بر ما کمتر بود.رمانی که ارزش داشته باشد که به زبانهای دیگر ترجمه شود،تا چهره واقعی دین و انقلاب وجنگ تحمیلی واسلام را به دنیا نشان دهد.

ارسال نظر