آخرین خبر

  • • در راستای تحقق منویات رهبری در نامگذاری سال 93 صورت گرفت: اجرای طرح ملی «شوپا»
  • جمعه 05 اردیبهشتماه 93

    پیرو نامگذاری سال 93 به «سال فرهنگ و اقتصاد، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، با تصویب هیئت مدیره انجمن قلم ایران در آخرین جلسه خود، که در اواخر فروردین ماه سال جاری برگزار شد، از این پس، «مرکز بررسی آثار» این تشکل مردمی غیرانتفاعی، تاسیس می شود.

    هدف از این اقدام، شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی ارزشمند در سراسر کشور - خاصه نقاط دارای امکانات آموزشی کمتر - با حداکثر سرعت و سهولت است. طرح فراگیر سراسری مذکور که برای سهولت در مکالمات و مکاتبات رسمی به اختصار طرح  «شوپا» نامیده می شود، گامی در امتداد توسعه و تعمیق طرح ملی «فرصت برابر» است. (طرح «فرصت برابر» خدمت همگانی رایگانی دیگر از انجمن قلم ایران بود که با اعزام مدرسان شاخص به سراسر کشور، برای آموزش داستان ، شعر، و ادبیات کودکان و نوجوانان به نوقلمان مستعد شهرستانی، برای نخستین بار در بهمن ماه سال 92 کلید خورد.)

    «مرکز بررسی آثار نوقلمان انجمن قلم ایران» تحت نظارت عالیه «کمیته آموزش» انجمن قلم به کار خواهد پرداخت. این مرکز با تعیین یک سرپرست و تیم کارشناسان و منتقدان خبره از اعضای رسمی انجمن، به صورت رایگان، شعرها و داستانهای رسیده از سوی نوقلمانی را که تا کنون کتاب مستقلی در این زمینه ها منتشر نکرده اند مطالعه، بررسی و نقد می کند، و برای نوقلمان مستعد، اقدام به تشکیل پرونده ادبی خواهد کرد. لذا به اطلاع آن دسته از شاعران و نویسندگان نوقلم (تهرانی یا شهرستانی) که فاقد اثار چاپ شده به صورت کتاب مستقل در زمینه شعر و داستان هستند می‌رساند:
    در صورت تمایل به استفاده از خدمات رایگان مشمول این طرح سراسری ملی، آثار شعری و داستانی چاپ نشده خود را به همراه گزارشی جامع از سوابق و فعالیتهای ادبی شان، به نشانی پست الکترونیکی انجمن قلم ایران ایمیل، یا به نشانی محل این تشکل، واقع در تهران، خیابان سیدجمال الدین اسدابادی، بالاتر از میدان سیدجمال الدین اسدابادی، بین خیابان 44 و 46 پلاک 360، ت.02188059319 ارسال کنند . در بالای نامه یا پشت پاکت قید شود: مرکز بررسی آثار نوقلمان - طرح «شوپا».

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • آثار كودك محمدرضا سرشار در نمایشگاه كتاب / اصیل آباد به چاپ نوزدهم رسید
  • كد مطلب: 13544 25 فروردین 1393 ساعت 13:58
    به همت انتشارات سوره مهر؛
    سه اثر كودك و نوجوان محمدرضا سرشار به زودی از سوی انتشارات سوره مهر تجدید چاپ می شوند و در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران حضور خواهند داشت.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری چاپ پنجم كتاب "سفر به جنوب" محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) به زودی از سوی انتشارات سوره مهر وارد بازار كتاب می شود.
    این اثر توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، برای نخستین بار در سال 1370 چاپ شد.
    كتاب "سفر به جنوب" كه مخاطبان آن را نوجوانان تشكیل می دهند، در نخستین جشنواره كتاب كودك و نوجوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، به عنوان كتاب تقدیری برگزیده شد و جایزه گرفت.
    غیر از خدا هیچكس نبود نیز به چاپ یازدهم رسیده است. این اثر مجموعه داستان قدیمی از سرشار است كه برای كودكان سال‌های آخر دبستان و دوره راهنمایی مناسب است.
    سرشار در این كتاب، شش داستان با موضوعاتی چون «نعمت هوش»، «ایثار»، «روزی حلال» و... را گرد هم آورده است و بازتولید مجموعه‌ای از داستان‌های قدیمی است.
    چاپ نوزدهم "اصیل آباد" این نویسنده نیز توسط انتشارات سوره مهر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی كتاب عرضه خواهد شد. چاپ اول این اثر در اردیبهشت 1357 - قبل از پیروزی انقلاب - منتشر شده است.
    كتاب «اصیل آباد» از سری كتاب‌های گروه سنی نوجوانان، داستان زندگى مردمی است كه در روستا با تكیه بر تولیدات خودشان و براساس فطرت، سادگى و پاكى گذران زندگی می‌كنند.
    گفتنی است محمد رضا سرشار در بخش آثار بزرگسال خود هم امسال با دستی پر به نمایشگاه كتاب تهران می آید و چهار مجلد نخست از مجموعه هفت جلدی قصه‌‌های انقلاب را از سوی انتشارات سوره مهر در دست چاپ دارد.
    روی دیوار، پای تخته سیاه، همه گفتند مرگ بر شاه و به دنبال پدر عناوین این كتاب ها است.
    همچنین دو كتاب "داستان برای گشایش درهای آسمان" و "غوطه خوردنی غریب در داستان" از محمد رضا سرشار نیز توسط انتشارات سوره مهر در نمایشگاه كتاب در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.


از بازنویسی تا آفرینش/ محمدرضا سرشار

  تاریخ : شنبه 20 اردیبهشت 1393 محمدرضا سرشار,ادبیات داستانی,ساده نویسی,بازنویسی,بازآفرینی

از بازنویسی تا آفرینش

محمدرضا سرشار، نام و شخصیتی آشنا و مهم در ادبیات داستانی روزگار ماست. او همواره پرچمدار دفاع از ادبیات متعهد و انقلابی بوده و در جایگاه منتقد نیز چه در قالب مقاله و چه کتاب، نظریه‌های خاص خود را طی چند دهه اخیر منتشر کرده است.

آنچه در ادامه می آید پاسخ این نویسنده درباره طبقه بندی ادبیات دینی در حوزه کودکان است که در اختیار جام جم قرار گرفته است.

اگر بخواهیم درباره داستان های دینی که مضامین مذهبی دارند و برای مخاطبان کودک یا حتی بزرگسال نوشته می شوند، طبقه بندی داشته باشیم، می توانم به موارد زیر اشاره کنم و شرحی کوتاه در پی بیاورم.

1 ـ ساده نویسی: برخی از این آثار صرفا ساده نویسی هستند؛ نویسنده کتاب تاریخ را مقابل خود نهاده و زبان اثر را ساده تر و امروزی تر کرده است. این گونه آثار که بیشتر برای گروه سنی کودکان و نوجوانان نوشته شده، به وفور مشاهده می شود و شاید بتوان گفت قسمت اعظم این گونه داستان ها برای این گروه های سنی ساده نویسی است.

2 ـ بازنویسی: در دسته دیگری از این کتاب ها نویسندگان کمی خلاقیت به خرج داده اند و به تعبیری می شود این گونه داستان ها را بازنویسی نامید. این نویسندگان وقایع تاریخی را بار دیگر نوشته و با لعاب کمرنگ داستانی قضایا را بازگو کرده اند. این روش هم بیشتر در مورد داستان های کودکان و نوجوانان به کار رفته است.

3 ـ بازآفرینی: دسته سوم آثاری هستند که نویسندگان خلاقیت بیشتری در آنها به خرج داده اند. من این دسته از آثار را بازآفرینی نام نهاده ام؛ عنوانی که بعدها توسط دیگران هم تکرار شد و گسترش یافت. در این گونه آثار، نویسنده به خود اجازه می دهد قدری در فروع تاریخ دخالت کند تا جنبه های داستانی اثرش را تقویت کند. در عین حال، نویسنده تلاش می کند به چارچوب های اصلی تاریخی وفادار بماند. ضعف بسیاری از این آثار این است که در پیرنگ داستانی نتوانسته اند از اسارت ترتیب توالی حوادث تاریخی خود را خلاص کنند و ترتیب و نظم جدیدی به این توالی حوادث بدهند. بیشتر هنر آنها در پرداخت این آثار بوده است.

4 ـ داستان های تاریخی: دسته آخری که می توان از آنها با عنوان داستان های تاریخی یاد کرد، داستان هایی هستند که از تاریخ به عنوان مصالح استفاده کرده اند. نوشتن این آثار مانند آن است که یک بنای قدیمی را خراب کنیم و مصالح سالم آن را کنار بگذاریم و بنای جدیدی با نقشه ای جدید از آن مصالح درست کنیم. در این گونه کارها درصد خلاقیت نویسنده بسیار بالاست و انصافا کار بسیار دشواری هم هست. در اغلب موارد، نوشتن یک داستان خلاق تاریخی از نوشتن یک داستان صددرصد خلاق امروزی دشوارتر است.

متأسفانه تعداد آثار اخیر بسیار اندک اند. مشکل اصلی این داستان ها طراحی یک پیرنگ جدید است، زیرا نویسنده، در عین حال که واقعیات تاریخی را مثلا در مورد پیامبران و ائمه(ع) رعایت می کند، باید عملا داستانی نو خلق کند. مشکل دوم هم این است که غالب مردم قصه این داستان ها را از پیش می دانند و نویسنده باید آن چیزی را که مردم بارها در کتاب های تاریخی خوانده یا در دیگر جاها شنیده اند، به گونه ای بنویسد که همان افراد دوباره حاضر شوند با علاقه آن را بخوانند. این کار بسیار دشواری است و در طراحی پیرنگ و نوشتن به هنر بسیاری نیازمند است تا بتواند آن حالت انتظار و تعلیق را برای مخاطب ایجاد کند. دشواری بعدی هم آن است که باید به مسلمات تاریخی نیز وفادار باشد.

نکته دیگر درباره داستان های تاریخی پرداختِ آنهاست که تحقق آن در معنی درست کلمه فوق العاده دشوار است. علت آن هم این است که داستانی است که مثلا در صدر اسلام اتفاق افتاده و به مردمانی بازمی گردد که به این مرز و بوم تعلق ندارند و فرهنگ خاص خود را دارند. داستان نزدیک به 1400 سال پیش اتفاق افتاده و جزئیات چندانی درباره زندگی آنها نمی دانیم. درباره طرز صحبت کردن، طرز پوشش، نوع غذایی که می خورده اند، معماری، روابط اجتماعی، مشاغل و اصناف اطلاع زیادی در دست نیست. نویسندگان داستانی با این قبیل اطلاعات آشنا نیستند یا اگر هم آشنا هستند، حال و حوصله اِعمال آنها را در داستان ندارند. بخصوص که می دانند خوانندگان معمولی متوجه کمبودهای آثار آنها نمی شوند. از این رو، داستان هایی می نویسند و منتشر می کنند که فاقد فضا و روح و حس برانگیزی و جنبه های تصویری لازم است. علت عمده کمبود این گونه آثار این نکته است.

ارسال نظر