آخرین خبر

  • • انجمن نویسندگان گلستان برگزار می کند: دوره نویسندگی هوران با حضور استاد محمد رضا سرشار
  • یکشنبه 25 آبانماه 93

    دوره کارگاهی نویسندگی هوران، با حضور استاد محمد رضا سرشار

    .انجمن نویسندگان گلستان پس از گذشت یک سال با استفاده از تجربیات و برگزاری کارگاه های استانی، این دوره نویسندگی را با استفاده از اساتید برتر کشور از انجمن قلم ایران، استاد محمد رضا سرشار بهرمند خواهد شد.

    علاقه مندان به حضور در این دوره می توانند درنمایشگاه کتاب که به همت نهاد کتابخانه های گلستان بر گزار می گردد از شنبه تا پنج شنبه به نشانی: گرگان جنب ارشاد گلستان، غرفه هوران مراجعه، ثبت نام و فرم مصاحبه را تکمیل نمایند.

    در ضمن بعد از اتمام نمایشگاه طبق روال قبل به انجمن نویسندگان گلستان واقع در گرگان: خیابان شهدا - لاله 13 - سبزه مشهد مراجعه کنید.

    تکمیل فرم مصاحبه جهت شرکت در کارگاه دوره ائی استاد محمد رضا سرشار الزامی است. این دوره کارگاهی 5 روز صبح و عصر می باشد.

    سر فصل های دوره :

    شرایط و لوازم نویسندگی - ٢ ساعت
    تعریف داستان کوتاه - 2 ساعت
    راههای ایده یابی برای داستان - ۴ ساعت
    پیرنگ (طرح) - ۶ ساعت
    شخصیت پردازی - ۶ ساعت
    زاویه دید - ۴ ساعت
    زبان و لحن - ٢ ساعت
    پرداخت و فضا - ٢ ساعت
    درون مایه - ٢ ساعت
    کارگاه: خواندن و نقد چند داستان کوتاه - ٢ ساعت

    منابع دوره:

    پیشینه، نقش و اهمیت داستان در زندگی انسان - محمدرضا سرشار - کانون اندیشه جوان

    نقد ادبی: کارکردها و آفات - محمدرضا سرشار - کانون اندیشه جوان

    سلول بنیادی داستان - محمدرضا سرشار - کانون اندیشه جوان
    الفبای قصه نویسی (مجلدهای 1 و 2)- محمدرضا سرشار - پیام آزادی

    محل برگزاری دوره: انجمن نویسندگان استان گلستان

آخرين تصاوير

  • -IMG_3451.jpg
  • محمدرضا سرشار-3.jpg
  • محمدرضا سرشار-1.jpg
  • محمدرضا سرشار4.jpg
  • سندساواک در باره جشن هنر.jpg
  • قبا7.jpg
  • قبا6.jpg
  • قبا5.jpg
  • قبا4.jpg
  • قبا3.jpg

آخرین کتاب

  • • پخش ترجمه عربی نمایش رادیویی «از سرزمين نور»محمدرضا سرشار از راديو عربي
  • نمايشنامه رادیویی «از سرزمين نور» که به نمایش زندگي پيامبر اسلام(ص) از ولادت تا رحلت مي‌پردازد در راديو عربي شبکه عربي و آفريقايي برون مرزي در حال پخش است.

    به گزارش مشرق به نقل از برنا، نمايشنامه "از سرزمين نور" در راديو عربي شبکه عربي و آفريقايي معاونت برون مرزي در حال پخش است.

    داستان اين نمايشنامه زندگي پيامبر اسلام از ولادت تا رحلت را روايت مي‌کند. اين نمايشنامه نوشته محمدرضا سرشار است که ترجمه" عربی آن برعهده رائد دباب است.

    بلال بحراني، منار قيتولي، امير فوزي فرد، سلطان علي باغشاهي، سيد مصطفي رجاء و باسمه شکرچي بازيگران اين نمايشنامه راديويي هستند.

    طارق خزاعي راوي نمايشنامه و مصطفي فردوسي زاده ناظر لهجه ، عليرضا عزيزي تهيه کننده و عبدالکريم محمدي کارگردان نمايشنامه " از سرزمين نور" هستند که 70 قسمت آن آماده و در حال پخش است.

    نمايشنامه "از سرزمين نور" روزهاي چهارشنبه و جمعه از ساعت 16-15:30 پخش مي‌شود.


سخنان سرشار در نشست شورای کتاب «نگارش و انشاء»

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا سرشار در دومین نشست کارگروه شورای نگارش و انشاء که ۲۴ آبان ماه و در نقد کتاب «آموزش مهارت‌های نوشتاری» پایه های هفتم و هشتم برگزار شد گفت: در ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان و همچنین در کتاب‌هایی که درباره این گروه سنی نوشته شده بخش مهمی به «داستان‌های مدرسه‌ای» اختصاص دارد. یعنی داستان‌هایی که در فضای مدرسه می‌گذرد و به ارتباط میان دانش آموزان با یکدیگر و ارتباط آنها با معلمانشان می پردازد.
سرشار ادامه داد: جالب اینکه بخش عمده‌ای از این ادبیات مدرسه‌ای به زنگ انشاء اختصاص دارد. از داستان رسول پرویزی در «شلوارهای وصله دار» گرفته تا آنها که امروز نوشته می‌شود؛ زنگ انشاء همیشه برای بچه‌ها پرخاطره بوده و یکی از درس‌هایی است که بیش از سایر دروس در ذهن دانش آموزان باقی می ماند.

نویسنده کتاب «اگه بابا بمیره. افزود: یکی از تفاوت های اساسی زنگ انشاء با زنگ های دیگر این است که در این کلاس می توان به نقاط ضعف و قوت بچه‌ها به لحاظ شخصیتی پی برد و دریافت که دانش آموزان در چه فضایی زندگی و چه فشارهای روانی را تحمل می کنند.

وی افزود: برای مثال دانش آموزی که نامنظم است در درسی چون انشاء مکنونات قلبی خود را آشکار می‌کند و معلم می‌تواند تا اندازه‌ای به علت بی‌نظمی او پی ببرد. از طرفی زنگ انشاء فرصتی برای تعامل فکری دانش آموزان با یکدیگر و با معلمان کلاس‌شان است»
به اینکه بعضی معلمان نمی‌دانند در زنگ انشا چه باید بکنند اشاره و بیان کرد: هنوز معلم‌های انشاء به روش سنتیو رفتار می‌کنند. ما در طول سال‌های گذشته شاهد انتشار کتاب‌هایی بوده‌ایم که مدعی آموزش انشاء به دانش آموزان بوده‌اند اما روش علمی و قابل دفاعی در این کتابها وجود نداشته است.

سرشار ادامه داد: پس از انقلاب دو، سه عنوان کتاب در این باره نوشته شد که می‌کوشید علمی‌تر به ماجرا نگاه کند اما هیچ کدام از اینها هم به روش درست و اصولی نوشتن انشاء را آموزش نداده اند

سرشار با اشاره به نقاط ضعف و قوت «آموزش مهارت‌های نوشتاری» گفت: مولفان این کتاب بر خلاف کتاب‌های درسی دیگر نمونه از پیش تعیین شده‌ای در میان کتابهای درسی نداشتند و طراحی این کتاب را از صفر آغاز کرده‌اند. این نقطه قوت کتاب است
این نویسنده کودک و نوجوان آموزش درست نویسی را مهمتر از هر چیز دیگری دانست و افزود: بیشتر انسانها نمی توانند منظور خود را به درستی بیان کنند. توانایی بیان درست افکار و اندیشه‌ها بسیار مهم و کارساز است و مقدمه رسیدن به این توان یافتن تسلط بر زبان است.

وی افزود: از این رو درست نویسی اهمیت بسیار ویژه ای پیدا می‌کند. بحث درست نویسی از کلمه آغاز می‌شود. نظم جملات و تفاوت‌های ظریفی که میان واژه‌های متشابه و مترادف وجود دارد نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.

نویسنده کتاب «راز شهرت» واژگان برخی نویسنده‌های امروزی را با کل دایره واژگانی که در زبان و ادبیات فارسی وجود دارد مقایسه و بیان کرد: دایره واژگانی نویسنده‌های ما بسیار محدود است. پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما به لحاظ واژگانی بسیار غنتی‌تر بوده‌اند و شعر و مثل و اصطلاحات بسیار می‌دانستند که در گفتار خود از آن بهره جویند اما امروز برخی شاعران و نویسندگان که ادعا می‌کنند خدایان کلمه هستند دایره واژگانی بسیار محدودی دارند.

به گفته سرشار یکی از پرسش هایی که ممکن است با دیدن کتاب «آموزش مهارت‌های نوشتاری» به ذهن مخاطب برسد مگر می‌توان نوشتن انشاء را به کسی آموزش داد. مگر بر اساس کتاب رفتار کردن موجب کور شدن خلاقیت انسان نمی‌شود. واقعیت اینکه بهتر است چنین کتاب هایی برای معلمان انشاء نوشته شود اما اینکه انشاء به کتاب نیاز ندارد سخن درستی نیست. شما با انتشار این کتاب یک خلاء بزرگ را بعد از ۹۰ سال پوشش داده‌اید.

چرا از هر معلم ناتوانی می‌خواهند تا به کلاس انشاء برود؟ یا اینکه چرا تا این اندازه کلاس‌ها و موضوعات انشاء تکراری است؟ تالیف کتاب راهنما برای این درس باعث می‌شود که موضوع مهمی چون انشاء جدی گرفته شود.

سرشار با اشاره به کتاب «هنر داستان نویسی» ابراهیم یونسی، گفت: از قبل از سال ۱۳۵۴ من داستان می نوشتم اما خواندن کتاب «هنر داستان نویسی» مرا ترساند تا آنجا که من یک سال از نوشتن دست کشیدم و زمان برد تا بر ترس خودم غلبه کردم و توانستم دوباره بنویسم.
وی افزود:منظورم از این اشاره این است که اگر قرار باشد کتاب «نگارش و انشا» فعلی به عنوان کتاب درسی انشا تدریس و از آن امتحان گرفته شود، چه بسا نوشتن را امری بسیار دشوار و دست نیافتنی برای دانش آموزان جلوه دهد و سبب شود همین انشاهای ساده ای را هم که می نویسند دیگر جرات نکنند بنویسند. اما اگر این آموزش در حین نقد انشاهای نوشته شده توسط دانش آموزان به شکل غیر مستقیم و به زبان ساده از طرف دبیر به آنان ارائه شود، می تواند بسیار مفید باشد.

به گفته این منتقد ادبی حتی نزد کسانی که کتابهای آموزشی در باره انشا نوشته اند به عنوان یک گونه ادبی مستقل، هنوز تعریف درستی از انشاء وجود ندارد. فطعه می نویسند، خاطره می نویسند، مقاله می نویسند، گزارش می نویسند و اسم همه اینها را انشاء می گذارند. به همین سبب هم اصول مشخص علمی و قابل دفاعی برای نقد انشاهای دانش آموزان در دست معلم و دانش آموز نیست. در نتیجه نقد انشاها در کلاس، اغلب به نقد لغوی و محتوایی و دستوری محدود می شود و بحث قابل توجهی در باره ساختمان آنها نمی شود. در صورتی که اگر این قالب تعریف شود حد و حدودش هم مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود این است که در تعیین موضوعات انشاء در سالهای مختلف، باید به روانشناسی کودک و نوجوان در آن سن خاص توجه شود. برای مثال چه لزومی دارد از کودک ۹ ساله خواسته شود درباره موضوع «علم بهتر است یا ثروت» انشاء بنویسند. این چنین موضوعات عقلی و استدلالی و فلسفی به کار کودکان این سن نمی آید. بنابراین لازم است در تالیف کتاب‌های درسی و در تالیف کتابی که به آموزش انشاء می‌پردازد تا موضوعات انشاء را تعیین می‌کند از حضور روانشناسان کودک هم بهره گرفته شود. و یکی از مهمترین و عاجلتریت کارها این است که بر همین اساس موضوعهای مناسب برای هر کلاس خاص، تعیین و در کتابهای نگارش و انشای آن سال در اختیار معلم انشا قرار گیرد.

سرشار با تشویق نوقلمان به نوشتن گفت: یکی از نویسندگان غربی داستانی دارد به نام «نویسنده شدن آقای کینگ»:. که شرح حال کارمند بانکی است که دوست دارد نویسنده شود اما نمی داند از کجا آغاز کند یا از چه بنویسد. چند سال بعد یکی دیگر از نویسندگان ایرانی داستانی نوشت به نام «قصه‌ای برای جبهه» که ماجرای روزنامه‌نگاری را تعریف می‌کند که باید درباره جبهه و جنگ داستانی برای روزنامه متبوعش بنویسد اما او به میدان جنگ نرفته تجربه‌ای از آن ندارد. از سوی دیگر می‌ترسد به جبهه برود. پس می‌نشیند و از تلویزیون فیلم هایی خبری درباره جنگ و جبهه می بیند. اما دیدن فیلم‌ها هم به او کمکی نمی کند. پس داستانی می‌نویسد و شرح می‌دهد که چطور نمی‌تواند درباره جنگ و جبهه داستان بنویسد. منظورم این است که به دانش آموز باید گفت هیچ بهانه ای برای ننوشتن وجود ندارد . خود اقرار به ناتوانی در نوشتن در باره یک موضوع نیز نوعی نوشتن است.

این نویسنده به موارد دیگری که در کتاب «آموزش مهارت‌های نوشتاری» به چشم می‌خورد اشاره کرد و افزود: صفحه آرایی این کتاب نزدیک به صفحه آرای مجلات است و ترکیب متن و تصویر با کتابهای معمولی تفاوت دارد. فعلا این فی نفسه نه خوب و نه بد است. اما باید با نظرخواهی از خود دانش آموزان به یک نتیجه مطمئن در این باره رسی که استفاده از این نوع گرافیک را بیشتر می پسندند یا همان شیوه متداول کتاب آرایی را. وی همچنین به غلبه تصاویر دخترانه بر تصاویر پسران یا نمایش کلاسی که دانش آموز پسر و دبیر زن است اشاره کرد و خواهان تجدید نظر در این موارد شد.

وی افزود: سره گرایی در زبان و استفاده از واژه های نامتداول در زبان دانش آموزان این سنین باعث دشوارنمایی و دشوار فهمی متن برای دانش آموزان و گاه حتی معلمان می شود. لذا لازم است هم این کتابها و هم سایر کتب این مقاطع سنی حتما توسط یک ویراستار مسلط بر ادبیات نوجوانان ویرایش شود. از سوی دیگر، این کتاب خای از برخی ضعفهای نگارشی نیست و به لحاظ علایم نگارشی نیز نیاز به ویرایش دارد. یکی دیگر از مواردی که درباره این کتاب باید به آن اشاره شود اینکه وقتی نمونه هایی از متون و کتب ایرانی داریم چرا به نمونه های خارجی اشاره کنیم؟ بهتر بود در این کتاب به جای کتابهای ترجمه به کتابهای تالیفی اشاره شود.
وی همچنین ضمن انتقاد از ذکر نمونه از نویسندگانی که دارای سوء پیشینه سیاسی و سابقه زشت نگاری هستد، از مولفان این کتب خواست نمونه های ورد استفاده خود را از کتابهای مناسب سن مخاطبان این کتابها انتخاب کنند.

ارسال نظر