آخرین خبر

  • • جریمه برای کشف حجاب درخودرو
  • دوشنبه 23 شهریورماه 94

    در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس تصویب شد
    تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۰

    سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس از مصوبه این کمیسیون مبنی بر جریمه یکصد هزار تومانی پلیس برای رانندگان مزاحم نوامیس و کشف حجاب در خودرو خبر داد.
    به گزارش جهان، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جلسه امروز کمیسیون، گفت: در جلسه امروز کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس برای بررسی طرح عفاف و حجاب، ۲ ماده این طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

    وی افزود: طبق ماده یک طرح عفاف و حجاب، رانندگان یا سرنشینان وسیله نقلیه‌ای که اقدام به کشف حجاب و روزه‌خواری و یا رانندگانی که مزاحمت‌هایی را برای نوامیس مردم ایجاد می‌کنند و یا حرکات غیر متعارف خلاف عفت عمومی از خودشان بروز می‌دهند، متخلف محسوب شده و مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند با آنها برخورد کنند.

    سخنگوی کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی مجلس در همین زمینه تصریح کرد: براساس ماده یک طرح عفاف و حجاب، مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند با آن دسته از رانندگانی که برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد کرده و یا در خودروی خود اقدام به کشف حجاب و یا در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به روزه‌خواری می‌کنند، برخورد کرده و جریمه ۱۰۰ هزار تومانی برای آنها لحاظ کنند.

    حجت‌الاسلام پژمان‌فر ادامه داد: البته برای این دسته از رانندگان متخلف، علاوه بر جریمه یکصد هزار تومانی، در صورت تکرار این تخلفات ۱۰ نمره منفی، طبق موضوع ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز لحاظ شده و وسیله نقلیه آنها نیز به مدت ۷۲ ساعت توقیف خواهد شد.

    وی در پایان به ماده ۲ طرح عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: براساس ماده ۲ این طرح، دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل تمامی کارکنان دولت می‌شود، در صورت ارتکاب به تخلف مندرج در بند ۲۰ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، مشمول طرح عفاف و حجاب، توبیخ کتبی و درج در پرونده استخدامی شده و باید در مورد شخص متخلف تصمیم‌گیری شود؛ البته در صورت تکرار تخلف، به کسر حقوق فوق‌العاده شغل و یا عناوین مشابه و کسر یک سوم از حقوق یک ماه محکوم می‌شوند.

آخرین کتاب

  • • چاپ دوم ترجمه عربی رمانی که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است
  • این اثر که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است هم اینک چاپ دوم عربی آن در حال انتشار است.

    «آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح¬های جمعه, از ساعت 8 تا 8:30 از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند. به گونه ای که معظم له در یک دیدار حضوری با نویسنده و دست اندرکاران رادیویی این برنامه، آنان را مورد تفقد و تشویق قرار دادند و به ادامه کار سفارش کردند.

    این برنامه رادیویی سپس به زبانهای دیگر نیز ترجمه و از شبکه های برون مرزی صدا پخش شد. همان گونه که نمایش نسخه فارسی آن، پس از چندی، مجددا از صدای جمهوری اسلامی ایران بازپخش شد.

    این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری شد. از آن جمله می توان به عنوان اثار برگزیده رتبه¬های اول و دوم دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتابهای ده سال سالهای 1374 تا 1384) برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد. و بعدها با ترجمه به زبانهای عربی، انگلیسی (ترجمه پروفسور جیمز کلارک؛ قرار گرفته روی سایت آمازون)، اردو، ترکی استانبولی (منتشر شده توسط انتشارات کوثر استانبول و قرار گرفته روی سایت آمازون) و چاپ ترجمه عربی مجلد اول آن با عنوان «ها هو الیتیم بعین الله» در لبنان توسط انتشارات دارالتراث العربی و رونمایی از این ترجمه در کویت و ورود به بازارهای کتاب عربی همچون عراق، مورد استقبال مخاطبان عرب زبان نیز واقع شد. به گونه¬ای که در نمایشگاه کتاب بغداد تمام نسخ آن در همان روز نخست به اتمام رسید.

    «آنک یتیم نظر کرده» در چاپ دوم عربی خود به ترجمه دکتر بتول مشکین فام - استاد دانشگاه الزهرا- توسط ناشر جدیدش - دارالمعارف الحکمیه - در شمارگان 1000نسخه، در دست انتشار است.

خواندني‌هاي وب


چرا رمان‌های عامه‌پسند مهم‌اند؟ - بخش اول

واقعیت این است که رمان عامه‌پسند در غفلتی فراگیر از سوی جامعه ادبی، رشدی فراگیر و تأثیرگذار در جامعه مصرف‌کنندگان ادبیات داشته است. اما چرا عامه‌پسندها مهم‌اند؟
گروه فرهنگی مشرق- بیان دیدگاه‌هایی از سوی کارشناسان و منتقدان ادبی درباره رمان‌های عامه‌پسند مانند سطحی بودن، نازل بودن، عمقی نبودن، هیجانی بودن، بی‌منطق بودن رویدادها، زبان نازل، روابط ضعیف علت و معلولی، هیجانات کاذب، بهره‌برداری نادرست از غرایز انسانی و غیره، رمان‌های عامه‌پسند را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند. درنتیجه رمان‌های عامه‌پسند از کانون نقد دورنگه داشته شده‌اند. اما واقعیت این است که رمان عامه‌پسند در غفلتی فراگیر از سوی جامعه ادبی، رشدی فراگیر و تأثیرگذار در جامعه مصرف‌کنندگان ادبیات داشته است. اما چرا عامه‌پسندها مهم‌اند؟


چرا رمان‌های عامه‌پسند مهم‌اند؟

 
پاسخ تیتروار به این پرسش مهم را می‌توان در ۷ بخش دسته‌بندی کرد. 

1-    رمان‌های عامه‌پسند، سیاست جمعتی رمان‌ها و سیاست تولید اطلاعات به لحاظ حجم و صفحات آثار ادبیات داستانی را در دست دارند. 

2-    رمان‌های عامه‌پسند، سیاست اقتصادی در حوزه نشر آثار داستانی را در دست دارد. گردش مالی این نوع رمان‌ها بالا ارزیابی می‌شود.


3-    رمان‌های عامه‌پسند به‌خصوص از جنس عاشقانه، حضور و تأثیری پایدار در عرصه نشر ادبیات داستانی کشور دارند. مانند حضور پایدار بامداد خمار، در دو دهه 70 و 80 با بیش از ۴۵ نوبت چاپ و غیره.


چرا رمان‌های عامه‌پسند مهم‌اند؟


4-     حوزه نفوذ اول آثار عامه‌پسند عموماً جوانان‌اند. آثار عامه‌پسند در حوزه استراتژیک مخاطب جوان، با طرح جنبه‌های هیجانی و عاطفی مسائل عشق و ازدواج، شکستن برخی تابوهای جامعه، انتقال تجربه‌های عبرت‌آموز موردنیاز زندگی روزمره به جانب‌داری یک‌طرفه از نسل جوان در برابر سنت‌ها، خانواده و جامعه می‌پردازند که ضریب نفوذ این‌گونه آثار را در میان نسل جوان افزایش می‌دهد. حوزه نفوذ دوم آثار عامه‌پسند مجموعه زنان خانه‌دار، دختران مجرد، پشت‌کنکوری و خانه‌دار محسوب می‌شوند و حوزه نفوذ سوم نوجوانان دانش‌آموز در سال‌های پایانی راهنمایی و اوایل دبیرستان‌اند. به‌هرروی، آثار عامه‌پسند با طرح مسائل زندگی روزمره که در آثار نخبه‌گرا از آن‌ها غفلت می‌شود، به جذب مخاطبان گسترده و عمومی می‌پردازند. رمان‌های عامه‌پسند به بیان امیال سرکوب‌شده نسل‌های گوناگون جامعه به‌ویژه جوانان و زنان می‌پردازند و سوار بر محدودیت‌های اجتماعی به‌خصوص آزادی روابط دختر و پسر، زن‌سالاری، زندگی عاشقانه و آزاد پیش از ازدواج و غیره فضایی تسکین آور را برای مخاطبان تصویر می‌کنند.

5-    رمان‌های عامه‌پسند که معمولاً شکل داستانی و گسترش‌یافته اخبار صفحات حوادث روزنامه‌ها و ستون خاطرات مجلات خانواده و زنان‌اند، کارکردی همانند اخبار تلخ و شیرین، ترسناک و شادی‌آور و هیجانی صفحات حوادث دارند. ازاین‌رو، رمان‌های عامه‌پسند بازنمایی و نمایشی از سرنوشت تیپ‌های گوناگون جامعه‌اند که زندگی‌شان مورد علاقه عامه مردم است. چنین نقشی با کارکردهای بازتولید فرهنگ همان تیپ‌ها با ابزار عبرت‌آموزی، همذات پنداری و الگوسازی اهمیت آثار عامه‌پسند را در شکل‌گیری زندگی روزمره مخاطبان نشان می‌دهد. به‌گونه‌ای که در پژوهش‌های مردم شناسانه آمده است، عامه مردم قشر متوسط و ضعیف پیش از انقلاب، الگوهای زندگی خود را بر اساس فیلم فارسی‌ها و فیلم هندی‌ها می‌ساختند و بر اساس تأثیر این آثار، تصوری مبتنی بر سرنوشت گرایی، اعتقاد به شانس و بخت و ...داشته‌اند. چنین کارکردی در مطالعات موردی بر نمونه‌های نوجوانان دختر که طرفدار رمان‌های عامه‌پسندند، مشاهده می‌شود. این طیف از مخاطبان آثار عامه‌پسند، روابط با جنس مخالف را همانند روابط این‌گونه آثار تصور می‌کنند.

چرا رمان‌های عامه‌پسند مهم‌اند؟


6-     روحیه حفظ وضع موجود، تسلیم سرنوشت بودن، اسارت در فضای دوقطبی خیر و شر در تمامی مراحل زندگی از ویژگی‌های آثار عامه‌پسند است که در کل به تائید انفعال، تضعیف اراده و اختیار می‌پردازد. ازاین‌رو، آثار عامه‌پسند برای خواننده عامی و منفعل-مخاطبی که پذیرندگی بالا از متن دارد و در تسخیر متن است- با سطحی‌ترین روش‌ها درباره عمیق‌ترین شاًن زندگی -جبر و اختیار- سخن می‌گوید!


7-     زندگی روزمره عامه مردم، زندگی و وضعیت جوانان با موضوع عشق و ازدواج، حوادث اجتماعی بزرگ مانند جنگ، انقلاب و مسائلی مانند شکاف بین نسل‌ها, وضعیت خانواده‌های متلاشی، آسیب‌های اجتماعی بیکاری، اعتیاد، خشونت‌گرایی و غیره دستمایه اصلی آثار عامه‌پسند محسوب می‌شوند که در کل تصویرگر وضعیت یک جامعه است. به‌گونه‌ای که در جامعه‌شناسی بخصوص نظریه بازتاب، بررسی جامعه‌شناسانه زندگی مردم در آثار و رمان‌های عامه‌پسند به‌عنوان شیوه‌ای در شناخت زندگی اجتماعی مردم در یک دوره زمانی مطرح است. مثل بررسی زندگی شهری و روستایی در رمان‌های فارسی دهه چهل و پنجاه! ازاین‌رو واقعیت نمایی به‌عنوان یک اصل رمان‌های عامه‌پسند در نمایش زندگی یک جامعه مهم است و انطباق وقایع رمان‌های عامه‌پسند با واقعیت‌های جامعه بسیار مهم است.


چرا رمان‌های عامه‌پسند مهم‌اند؟

در اینجا، اهمیت رمان‌های عامه‌پسند ایرانی در ارائه قرائتی غیررسمی از جامعه ایران معاصر مشخص می‌شود. روایت آثار عامه‌پسند از مسائلی مانند سیاست، فرهنگ اوضاع اقتصادی جامعه، آسیب‌های اجتماعی، خانواده، و... معمولاً روایتی محتوم، سطحی و شبه واقعی است. به‌گونه‌ای که روایت آثار رمان‌های عامه‌پسند ایرانی روایت دین عامیانه به‌جای دین واقعی و رسمی، سیاست زدگی و فساد دولتی به‌جای سیاست و بوروکراسی ادارات، فرهنگ غربی به‌جای فرهنگ اسلامی ایرانی و ... است درحالی‌که شخصیت‌ها در آثار عامه‌پسند برخاسته از طبقه متوسط‌اند. چنین روایت شبه واقعی از جامعه منجر به تصویری ضد واقعیت و گزینشی از طبقه متوسط جامعه در این آثار می‌شود.

*مهدی کاموس
  

ارسال نظر